محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به قاهره رسید

تلویزیون دولتی مصر نشان داد که محمد مرسی، رئیس جمهور اسلامگرای مصر از مهمان خود در میدان هوایی بین المللی قاهره استقبال کرد.

رسانه های ایران در آستانه این بازدید سه روزه گفتند که رئیس جمهور محمود احمدی نژاد در کنفرانس سران سازمان همکاری اسلامی در قاهره سهم می گیرد و با مقامات مصری به شمول شیخ ازهر گفتگو می کند.

محمود احمدی نژاد هنگام عزیمت به سوی قاهره در تهران به خبرنگاران گفت که او برای تقویب روابط دو کشور تلاش خواهد کرد.
او به آژانس خبر رسانی دولتی ایران گفت:
« در این سفر تلاش خواهیم کرد زمینه های گسترش همکاری ایران و مصر را فراهم کنیم. »

او بدون اینکه تفصیلات بیشتری بدهد گفت که در این شکی نیست که این بازدید وی بر روابط تهران و قاهره تاثیر خواهد کرد. تهران سی و دو سال قبل، در اعتراض بر معاهده صلح میان مصر و اسرائیل، روابط خود را با مصردر سال 1980 قطع کرد.

رژیم جمهوری اسلامی ایران دولت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و یک سرک تهران را به نام خالد الاسلامبولی نامگذاری کرده است. او یکتن از نظامیان مصر بود که گروه مهاجمان بر رئیس جمهور اسبق مصر انورالسادات را رهبری کرده او را بر سر ستیج هنگام رسم گذشت نظامی ترور کرد. محمد انورالسادات معاهده صلح مصر و اسرائیل را در سال 1979 در واشنگتن امضا کرده بود.

ولی مصر پس از اینکه محمد مرسی سال گذشته در این کشور به اقتدار رسید در باره تلاش های تهران برای احیای روابط دو کشور گام های محتاطانه برداشته است. مصر و ایران در باره بحران جاری در سوریه موضعگیری های متضاد دارند. در حالیکه ایران از رژیم بشارالاسد حمایت می کند، مصر یکی از کشورهای منطقه است که علناً خواستار کنار رفتن او می باشد.

مصر همچنین یکی از کشورهای منطقه است که سالانه بیشترین کمک ها را از ایالات متحده امریکا دریافت می کند. رئیس جمهور ایران در حال از مصر بازدید می کند که گفتگوهای اتومی تهران و غرب به بن بست مواجه شده است.

در انکشاف اخیر بحران اتومی ایران با غرب، معاون رئیس جمهور امریکا روز شنبه گذشته در کنفرانس امنیتی میونیخ گفتگوی اتومی مستقیم دوجانبه با ایران را پیشنهاد کرد و ایران هم گفت که این پیشنهاد را به دید مثبت مورد ملاحظه قرار میدهد.

اما ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه امریکا دیروز در باره بازدید احمدی نژاد از قاهره گفت که این یک فرصتی برای حکومت مصر است تا پیام جامعه جهانی را به گوش وی برساند.
« این یک فرصت برای حکومت مصر می باشد تا عین پیام های قوی را که جامعه جهانی در باره روش اتومی آنها، در باره روش دهشت افگنی و غیره به آنها داشته است به او برساند. »

قرار است دور آینده مذاکرات اتومی کشورهای 5+1 با ایران در اواخر ماه جاری در قزاقستان برگزار شود. امریکا و غرب به این باورند که ایران برای تهیه اسلحه اتومی تلاش دارد ولی تهران این اتهامات را رد می کند.