کنفرانس اسلامی خواهان گفتگو های جدی و حل بحران سوریه شد

کنفرانس رهبران و نماینده گان کشور های عضو سازمان همکاری های اسلامی در عدم موجودیت نماینده سوریه برگزار شد.

طارق علی بخیت سخنگوی سازمان همکاری های اسلامی می گوید: این سازمان می خواهد تا میان ائتلاف ملی مخالفین و مقامات حکومت سوریه که به تغییر سیاسی در آنکشور باور دارند، گفتگو های جدی صورت گیرد.

به گفته آقای بخیت، این گونه گفتگو ها، راه ها را برای انتقال قدرت در سوریه هموار خواهد ساخت و آرزوی مردم آنکشور را برای یک تغییر، به حقیقت نزدیک تر خواهد نمود.

نماینده سوریه بخاطری در این نشست شرکت نداشت که پنجاه و هفت عضو سازمان همکاری های اسلامی در ماه اگست پارسال بخاطر سرکوب مرگبار تظاهرکننده ها، عضویت سوریه را به حالت تعلیق در آوردند.

اعضای سازمان همکاری های اسلامی خواهان حل صلح آمیز این بحران پس از بیست و سه ماه درگیری در سوریه شده اند. در اعلامیه همین سازمان گفته شده که حکومت سوریه در قدم نخست مسوول خشونت ها در آنکشور است.

سازمان همکاری های اسلامی همچنان از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته تا مسوولیت هایش را در قبال خشونت و خونریزی های سوریه ایفا کند. محمد مرسی رئیس جمهور مصر که میزبان این اجلاس بود، پس از برگزاری این نشست ابراز امیدواری کرد که به زودی آتش بس در سوریه نافذ شود.

او همچنان در مورد فلسطین گفت که هنوز هم در مسایل شرق میانه، امنیت و ثبات در فلسطین در صدر آجندا ها قرار دارد.
« گفتگو ها، این موضوع را واضح ساخت که مساله فلسطین در صدر چالش های قرار دارد که ما با آن روبرو هستیم. این بخاطری است که همین مساله به حیث یک اساس برای کسب امنیت و ثبات در شرق میانه و تمام جهان دیده می شود. »

یکی از شرکت کننده های این نشست، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران بود. او در سی و چهار سال گذشته، نخستین رهبر ایران بود که به مصر سفر کرد. محمد مرسی در بخشی از اظهاراتش از احمدی نژاد خواست تا از حمایت رژیم بشار الاسد در سوریه دست بکشد.

رهبران و نماینده گان کشور های عضو سازمان همکاری های اسلامی همچنان گفتند که از تلاش ها برای حاکمیت ملی کشور مالی حمایت می کنند. گفته می شود که این اظهارات ظاهراً به حضور نظامی فرانسه در آنکشور اشاره داشته است.