«فروش راکت های S-300 به سوریه منطقه را بی ثبات خواهد ساخت»

در حالیکه امریکا و روسیه هنگام مسافرت اخیر وزیر خارجهء امریکا به مسکو به توافق رسیده اند که یک کنفرانس جهت صلح در سوریه دایر شود، گزارش ها می رسانند که مسکو تصمیم دارد راکت های دافع هوای نوع S-300 را در اختیار رژیم دمشق قرار دهد.

وزیر خارجهء امریکا هوشدار داد که فروش راکت های پیشرفتهء زمین به هوا به رژیم سوریه یک علت بی ثباتی در منطقه خواهد شد.

جان کری این سخن را پس از ملاقات با همتای ایتالوی خود در روم، در واکنش به یک گزارش روزنامهء وال ستریت جورنال بیان داشت که گفته است: اسراییل به امریکا خبر داده است که روسیه در نظر دارد بطریه های میزاییل نوع S-300 را در اختیار رژیم سوریه قرار دهد.
اما وزیر خارجهء امریکا جان کری کدام اشارهء مستقیم به روسیه نکرده گفت در حالیکه دو کشور برای یک کنفرانس جهت صلح در سوریه تلاش دارند، این امر نتایج معکوس ببار خواهد آورد.

« من با رییس جمهور پوتین و وزیر خارجهء روسیه سرگی لاوروف صحبت کردم و ما به این توافق رسیدیم که در چند روز آینده به مذاکرات رو آوریم، من نمی خواهم اکنون در اینجا طوریکه گفتم به ویژگی های تفاوت کمک یک کشور و دیگری با سوریه داخل شوم و اینکه چه کسی چه می کند، چون به اقدامات که ما در صدد انجام آن هستیم نتایج معکوس ببار می آورد. من فکر می کنم ما با تمام وضاحت گفتیم که ما ترجیح می دهیم که روسیه به حکومت سوریه کمک ارسال نکند، این موقف ما ثابت است و تغییرنکرده، ولی من در حال حاضر به اختلافات نوعی داخل نمی شوم.»

میزاییل های زمین به هوای نوع S-300 طیاره های جنگی و راکت های رهبری شده را می تواند هدف قرار دهد و توانایی دفاعی رژیم سوریه را قوی تر خواهد ساخت که در نتیجه برای امریکا و غرب مشکل خواهد بود تا منطقهء منع پرواز را در قلمرو هوایی این کشور ایجاد کنند.

اسراییل حتی قبل از آغاز قیام مردمی در سال 2011 در سوریه از فروش میزاییل های نوع S-300 به این کشور هشدار داده بود.

مسکو در نتیجهء فشار های واشنگتن و اسراییل از دادن این میزاییل ها به سوریه امتناع ورزیده بود.

میزاییل های نوع S-300 سیستم دافع هوای رژیم سوریه را که از ایام اتحاد شوروی در اختیار دارد و خیلی کهنه می باشد مدرن خواهد ساخت.

طیاره های جنگی اسراییل در سال 2007 به آسانی توانست از سیستم دافع هوای سوریه عبور کرده تاسیسات مظنون اتومی در شمال شرق این کشور در کرانهء دریای فرات را بمباران کند. چون سوریه از ده ها سال به این سو یکی از متحدان نظامی بسیار نزدیک مسکو بوده، روسیه تلاش های بین المللی برای منزوی ساختن رژیم بشارالاسد را مانع شده است.

جامعه جهانی تلاش می کند که رژیم بشارالاسد را منزوی سازد چون مخالفین خود را در دو سال گذشته با بسیار بی رحمی سرکوب کرده است.

در این میان وزارت خارجهء رژیم سوریه از پیشنهاد امریکا و روسیه برای تدویر یک کنفرانس جهت صلح در این کشور استقبال کرده است.