امریکا و ترکیه وعده کردند، فشار ها بر اسد را ادامه می دهند

رهبران امریکا و ترکیه وعده نمودند که فشارهای فزاینده خود بر رژیم بشارالاسد در سوریه را ادامه میدهند.

بحران جاری در سوریه در محور گفتگوهای دیروز باراک اوباما رییس جمهور امریکا و رجب طیب اردوغان صدراعظم ترکیه در قصر سفید در واشگتن قرار داشت.

باراک اوباما پس از ملاقات به خبرنگاران گفت که سوریه یک روزی از ظلم و استبداد بشارالاسد رهایی حاصل خواهد کرد ولی مشکلات در این راستا وجود دارد.

« برای تعامل با یک وضعیت فوق العاده خشونت بار و مشکل چون در سوریه کدام فورمول جادویی وجود ندارد، اگر وجود می داشت، من فکر می کنم که آقای صدراعظم و من از آن کار گرفته تمام می شد. در عوض، آنچه که ما باید بکنیم اینست که فشار روز افزون بین المللی را ادامه دهیم و مخالفین را تقویت بخشیم. »

رییس جمهور امریکا در باره کنفرانس بین المللی که قرار است ماه آینده در سویس برگزار شود و انتقال سیاسی در سوریه را مورد بحث قرار دهد خوشبینی محتاطانه ابراز داشت.

حمایت روسیه از انتقال سیاسی در سوریه مهم است چون این کشور یکی از قویترین حامیان رژیم بشارالاسد می باشد.

اما به هرحال روسیه اصرار دارد که ایران علی رغم مخالفت واشنگتن در کنفرانس ماه آینده در ژنیو اشتراک کند.

صدراعظم ترکیه بعد از آن به واشگتن سفر کرد که چند روز پیش یک موتر مملو از بمب در این کشور منفجر شد و انقره گمان می کند که استخبارات رژیم بشار الاسد در این انفجار دست دارد. دمشق این اتهام را رد کرد.

بحران جاری در سوریه اقتصاد پر رونق ترکیه را زیر فشار قرار داده و صد ها هزار نفر از مردم سوریه در ترکیه پناه گرفته اند.

انتظار می رفت که اردوغان از رییس جمهور امریکا خواهش کند که به شمول ایجاد منطقه منع پرواز بر فراز سوریه و مسلح ساختن شورشیان در این کشور یک موضع گیری تهاجمی تری اتخاذ کند.

فعالان می گویند در جنگ داخلی دو ساله سوریه تقریباً صد هزار نفر کشته شده اند.