وزرای خارجه امریکا و روسیه روی بحران سوریه گفتگو کردند

وزرای خارجه امریکا و روسیه، دیدار شان را در مورد سوریه به روز دوشنبه آغاز کردند.

یک مقام امریکایی می گوید: دیدار دو جانبه جان کری وزیر خارجه امریکا و همتای روسی اش سرگی لاوروف در مورد بحران سوریه، شام دیروز در پاریس صورت گرفت.

گفته می شود کنفرانس ژنیف که قرار است ماه آینده در مورد بحث روی پایان بحران سوریه برگزار شود و همچنان آوردن هر دو جانب دخیل در جنگ این کشور به میز مذاکرات، در صدر گفتگو های کری و لاوروف قرار داشت.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام امریکایی گزارش داده که احتمال شرکت ایران در این کنفرانس هم مورد بحث قرار گرفته است.

با آن که پیشبینی می شد دیدار بعدی وزرای خارجه امریکا، روسیه و فرانسه روی رفع ممانعت کمک تسلیحاتی برای مخالفین حکومت سوریه متمرکز باشد، وزیر خارجه اتریش شام دیروز گفت: دیدار های نمایندگان اتحادیه اروپا در این مورد بی نتیجه مانده است.

مایکل سپین دیلیگر وزیر خارجه اتریش گفته که وزرای خارجه اتحادیه اروپا نتوانستند در اجلاس دیروز شان در بروکسیل، برای کمک های نظامی با مخالفین رژیم سوریه و همچنان رفع محدودیت ها در این مورد، به توافق برسند.

تفاهمنامه قبلی برای محدودیت کمک نظامی با سوریه، در اول ماه جون به پایان می رسد.

در این میان، لورانت فبیوس وزیر خارجه فرانسه به خبرنگاران در بروکسل گفت که تا هنوز هم بررسی ها در مورد احتمال استفاده از اسلحه کیمیایی در سوریه ادامه دارد:

« بر اساس معلوماتی که به دسترس ما قرار گرفته، طوری به نظر می رسد که اتهامات، تکرار می کنم، اتهامات، در مورد استفاده از اسلحه کیمیایی در سوریه، خیلی با دلایل به اثبات رسیده است. ما در پروسهء قرار داریم که همه را به صورت دقیق بررسی کنیم و با شرکای ما مشوره می کنیم که چی نتایج نهایی را از آن به دست خواهیم آورد.»

در گذشته هر دو جانب یعنی مخالفین حکومت و رژیم رییس جمهور بشار الاسد همدیگر شان را به استفاده از اسلحه کیمیایی در سوریه متهم کرده بودند. اما با وجود تحقیق گسترده تا حالا نتیجه نهایی در این مورد پخش نشده است.