روسیه از تصمیم اتحادیه اروپا در مورد سوریه مایوس شده است

مسکو امروز گفت که دور کردن تحریم فرستادن اسلحه به شورشیان سوریه از سوی اتحادیه اروپا به تلاش های تدویر کنفرانس برای صلح در سوریه مستقیماً ضرر می رساند.

وزیران خارجهء اتحادیه اروپا روز دوشنبه موافقه کردند که تحریم فرستادن اسلحه به شورشیان در سوریه را تمدید نمی کنند ولی و در بارهء فرستادن اسلحهء بیشتر به آنها کدام تصمیم فوری اتخاذ نشد.

سرگی ریابکوف، معین وزارت خارجهء روسیه امروز گفت که دور کردن تحریم فرستادن اسلحه به سوریه مسکو را مایوس ساخته است.

او اتحادیهء اروپا را که همه تعزیرات وضع شده بر رژیم بشار الاسد را ابقا کرد به استفاده از معیاری های دوگانه متهم ساخت.

ریابکوف به هر حال از دادن راکت های دافع هوای نوع S-300 روسی به رژیم بشارالاسد دفاع کرده گفت که چنین اسلحه یک " نقش ثبات بخش " در برابر مداخلهء خارجی ایجاد می کند.

او گفت که این اسلحه جلو آن عده از بی باکان را خواهد گرفت که به گفتهء وی سعی دارند نزاع سوریه را به یک نزاع بین المللی تبدیل کنند.

در این میان آژانس خبر رسانی فرانسه از قول لوی صافی یک سخنگوی شورای ملی سوریه که از چندین گروه مخالف رژیم بشارالاسد تشکیل شده است گفت که این اقدام اتحادیهء اروپا یک گام مثبت می باشد.

اما او افزود که نگرانی در این جاست که این گام بسیار دیر و بسیار کوچک پنداشته شود.

در این میان سرگی لاوروف وزیر خارجهء روسیه دیروز پس از ملاقات با وزیر خارجهء امریکا گفت که تدویر کنفرانس بین المللی برای صلح در سوریه یک کار دشوار است.

امریکا و روسیه تلاش های مشترک را به راه انداخته اند تا مخالفان رژیم سوریه و مقامات این کشور را ماه آینده در یک کنفرانس بین المللی صلح در ژینیف گرد هم آورند.

اما به هر حال هنوز تاریخ مشخص تدویر این گردهمایی معلوم نیست و این که چه کسانی در آن اشتراک می کنند.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیروز چنین گفت:

«این یک کار آسان نیست. این کار مشکل است. ولی من امیدوارم وقتی که امریکا و فدراسیون روسیه چنین ابتکار عملی را روی دست می گیرند فرصت موفقیت باشد. ما برای استفاده از این فرصت ها از همهء امکانات خود کار می گیریم تا آنها درک شوند.»

حکومت بشارالاسد برای اشتراک در این کنفرانس ابراز آمادگی کرده است.

ولی مخالفین حکومت که درگیر اختلافات می باشند هنوز به کدام موضع گیری متحد توافق نکرده اند و نه گفته اند که در این کنفرانس اشتراک می کنند یا نه.