آهنگ های که در آن «وطندوستی» دیده نشود، در ازبکستان منع شد

وزارت فرهنگ و ورزش ازبکستان در یک اعلامیه که در ویب سایت آن چاپ شده، نشر بعضی از موسیقی های پاپ را که به گفته آن بی محتوا می باشند منع کرده است، مخصوصا آن آهنگ های را که در آن وطندوستی دیده نمی شود.

در اعلامیه وزارت فرهنگ و ورزش ازبکستان آمده است که نشر به گفته آن آهنگ های بی معنی که در آن ها مادر وطن ستایش نمی شوند، ممنوع قرار داده شده است.

در این اعلامیه با الفاظ بیرحمانه کارهای هنری و آهنگ های گروپ های موسیقی مانگو و اومان و همچنان خواندن های سرآینده گان دلفوزه رحیموفا، آتا بیک موتل حاجییف و دلشاد رحمانوف محکوم شدهT گفته شده است که آهنگ های آن ها چه از نگاه شعری و چه هم موسیقی بی مفهوم می باشند.

این افراد لایسنس یا جواز سرودن که توسط دفتر هنری این وزارات ازبک نافو به آنها داده شده بود، از دست دادند. برای ظاهر شدن در مظهر عام و ارایه آهنگ داشتن این جواز حتمی می باشد.

در اعلامیهء وزارت فرهنگ ازبکستان آمده است که آهنگ های این افراد با فرهنگ و عنعنات ملی این کشور مطابق نیستند و با میراث و اندیشه معنوی این کشور هم مغایرت دارند.

در اعلامیه آمده است، آنها نباید فراموش کنند که توصیف مادر وطن، مردم و خوشی آن ها وظیفه همه می باشد.

همچنان به هفت هنرمند دیگر با الفاظ شدید هشدار داده شده است که نارسایی های هنری خودرا تا اول جولای رفع کنند.

اما این حکم خواندن های هنرمند ازبک گوگوشه را که گلناره کریموفا هم یاد می شود در بر نمی گیرد . گلناره بنام دختر کریموف رییس جمهور مستبد ازبکستان شهرت دارد. او در یکی از آهنگ های خود با حرکت های نا مناسب در مقابل یک مرد نیمه برهنه در صحنه ظاهر شده است . او کلپ ویدویویی رابه نشر رسانده است که در آن حرکاتی را انجام می دهد که از نگاه جنسی تحریک کننده می باشند و در پیشروی وی یک مرد نیمه برهنه در چوکی نشسته که هیجان در سیمایش نمایان است.

اما با آن هم می توان گفت که گروپ های مانگو و اومان نیکبخت می باشند، زیرا روزنامه ریا نوستی نوشته است که آوازخوان محلی دادا خان حسنوف به خاطر نشر یک آهنگی که در آن در مورد خشونت حکومت در قیام سال 2005 صحبت می شد در سال 2006 به سه سال حبس تعلیقی محکوم شد. علاوه بر آن حسنوف از آن وقت به اینسو اجازه ندارد که در ازبکستان خواندن کند.