تظاهرات خشونت بار در مصر ادامه دارد

مطبوعات دولتی مصر می گویند، دیروز در نتیجهء درگیری ها در شهر اسکندریه مصر یک نفر کشته و بیش از 70 تن دیگر زخمی شدند.

بر اساس گزارش ها، اعتراض کننده گان در شهر اسکندریه به زور داخل دفتز حزب اخوان المسلمین شده و ساختمان آن را آتش زدند.

اعتراض کننده گان در قاهره همچنان در میدان تحریر و دیگر نقاط آن شهر به مظاهره پرداخته و طرفداران محمد مرسی در اطراف مسجد جامع گردهم آمده بودند.

در چند روز اخیر از تلفات در اثر زد و خورد و درگیری بین مخالفین و طرفداران رییس جمهور محمد مرسی در شهر های مختلف مصر گزارش شده است.

مخالفین و طرفداران رییس جمهور مصر مسوولیت این خشونت ها را به دوش یکدیگر می اندازند.

امانی عبدالعزیر یک تن از حامیان محمد مرسی دیروز در قاهره به خبرنگاران گفت:
« قسمت زیاد مردم مصر از محمد مرسی طرفداری می کنند. زمانی که آنها رای دادند به یک دوره چهار ساله وی رای دادند. امروز آنانیکه می خواهند محمد مرسی از قدرت کنار رود، به این معنی است که پروسه دیموکراتیک انتخابات را رد می کنند و در شش ماه آینده شاید یک رییس جمهور دیگر انتخاب شود و آنها با او هم مخالفت خواهند کرد و او را از قدرت برکنار می کنند و باز رییس جمهور سومی را انتخاب می کنند و همین ترتیب ادامه خواهد یافت. اکنون مساله تنها رییس جمهور نیست، بلکه پروسهء دیموکراتیک است که می خواهد محمد مرسی در سمت اش باقی بماند و ما اینجا گردهم آمده ایم تا از محمد مرسی پشتیبانی کنیم.»

در این حال یک بنیاد معتبر مصر می گوید که ادامه اعتراضات جنگ داخلی را به دنبال خواهد داشت.

الازهر دیروز از مردم خواهان آرامش شد و هشدار داد که از اقداماتی خودداری کنند که کشور را به سوی یک جنگ داخلی می کشاند.

همزمان با این ایالات متحده امریکا از این حق مصری ها حمایت کرده است که می توانند به طور آزادانه نظر شان را ابراز کنند.

پاتریک وینترال سخنگوی وزارت خارجه امریکا دیروز در واشنگتن به خبرنگاران گفت:
«به نظر ما تمام مصری ها حق دارند که به طور آزاد نظریات و نگرانی های شان را ابراز کنند. ما از حکومت مصر تقاضا می کنیم که از این حق مردم حفاظت کند و نظریات شان را به طور صلح آمیز مطرح نماید. رهبران سیاسی مسوولیت را بدوش دارند تا این مساله را قطعی کنند که هیچ گروه دست به خشونت نزند.»

گزارش های تازه می گویند که در نتیجه درگیری ها بین مخالفین و طرفداران محمد مرسی در شهر اسکندریه یک امریکایی کشته شده است.
یک مسوول سفارت امریکا در مصر به خبرگزاری رویترز گفته است که از موضوع اطلاع دارد و برای تایید این موضوع در تلاش جمع آوری معلومات می باشد.