اردوی مصر به جناح های سیاسی 48 ساعت فرصت داد

جنرال عبدالفتاح السیسی لوی درستیز مصر

سرانجام کاسهء صبر اردوی نیرومند مصر هم لبریز شده و به گروه های رقیب درین کشور فقط 48 ساعت فرصت داده است تا ختلافات شانرا پایان دهند.

اختلافات میان جناح های مخالف، سبب برگزاری تظاهرات گسترده و مرگبار برضد حکومت شده است.

جنرال عبدالفتاح السیسی لوی درستیز مصر دیروز در یک بیانیهء تلویزیونی گفت، اگر رییس جمهور محمد مرسی و مخالفانش به توافقی نرسند، اردو "با یک راه حل" در قضیه دخالت خواهد کرد.

السیسی:
« نیروهای مسلح این درخواست را تکرار می کنند که احزاب سیاسی خواسته های ملت را به جا کنند و نیروهای مسلح ضرب الاجل 48 ساعته را به حیث آخرین فرصت برای همه تعیین کرده اند تا از این وضعیت تاریخی که ملت با آن روبرو است بیرون شوند. قوای مسلح هیچ نیروی را که از مسوولیت شانه خالی کند نخواهد بخشید. »

لوی درستیز مصر تظاهرات برضد رییس جمهور محمد مرسی را ابراز خواسته های مردم به طور "بی سابقه" خواند. او افزود که اردو در حکومت و یا سیاست دخالت نخواهد کرد.

جبههء نجات ملی مصر که عمده ترین گروه اپوزیسیون است و مظاهره چیان گرد آمده در میدان تحریر ازسخنان السیسی و اقدام اردو با خوشنودی استقبال کردند.

یکی ازین مظاهره چیان به خبرگزاری رویترز گفت:
« بیانیه خوب بود اما فکر می کنم 48 ساعت خیلی طولانی است. این مرد (محمد مرسی) نمی تواند بیش از 48 ساعت اینجا باشد. همین یک سالی را که ریاست جمهوری کرده، برایش خیلی ها زیاد است. »

مرسی یکی از اعضای برجستهء جنبش سیاسی اخوان المسلمین است. مخالفان مرسی او را متهم می کنند که بیشتر قدر را در اختیار اسلامگراها گذاشته و در حل مشکلات اقتصادی مصر ناکام شده است.

دیروز پنج عضو کابینهء محمد مرسی در دیداری باهم در بارهء امکان استعفای خود و پیوستن به مظاهره چیان ضد حکومت گفتگو کردند.

در جریان دیروز مظاهره چیان بالای دفتر مرکزی اخوان المسلمین یورش برده و آنرا آتش زدند.

تنها در تظاهرات روز یکشنبه 16 تن در سراسر مصر کشته شدند. درین مظاهرات در قاهره و دیگر شهر های مصر ملیون ها تن شرکت داشتند.