مرسی: اردو در مورد تعیین ضرب الاجل با من مشوره نکرده است

محمد مرسی رییس جمهور مصر

محمد مرسی رییس جمهور مصر، ضرب الاجل اردوی مصر را مبنی بر این که حکومت باید بحران فعلی سیاسی را حل کند مورد انتقاد قرار داد. در یک اعلامیه دفتر رییس جمهور مرسی گفته شده که اردو قبل از صدور ضرب الاجل با رییس جمهور مشوره نکرده، رییس جمهور با پلان مصالحه ملی خود ادامه خواهد داد.

جنرال عبدالفتاح سیسی وزیر دفاع و رییس شورای نظامی اردوی مصر به روز دوشنبه از حکومت مرسی و مخالفین خواست در ظرف 48 ساعت، یک راه حل برای بحران فعلی پیدا کنند، در غیر آن اردو پلان خود را برای بیرون رفت از بحران عملی خواهد کرد.

مخالفین، رییس جمهور مرسی را به سپردن قدرت زیاد به حزب اخوان المسلمین خودش و عدم توانایی به حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی مصر متهم می نمایند.

به روز یکشنبه ده ها هزار نفر در میدان تحریر قاهره دست به تظاهرات زدند و از مرسی خواستند از وظیفه اش کنار برود.

یکشنبه مصادف بود به اولین سالگرد انتخاب دموکراتیک مرسی بحیث رییس جمهور مصر.

جهبه نجات ملی مصر، مذاکره با مرسی را رد نموده و گفته است، بعد از سپری شدن 48 ساعت، با جنرال سیسی مذاکره خواهد کرد.

سمیع عاشور سخنگوی جبهه نجات ملی، راه اندازی کودتاه از سوی اردو را رد نمود و گفت:

« ناممکن است که اردوهیچگاه از حمایت مردم مصر دست بکشد. در اعلامیه تاکید شده که آنها از رقابت های سیاسی اجتناب خواهند کرد و در صدد بدست آوردن قدرت نمی باشند. در اعلامیه همچنان تاکید شده که اردو به اصول دیموکراسی و اراده مردم احترام می گذارد.»

به روز سه شنبه، یک سخنگوی ایتلاف ملی اسلامی مصر بشمول اخوان المسلمین از حامیان مرسی خواست به سرک ها بروند و از مرسی بحیث یک رهبر مشروع حمایت نمایند. او در یک اعلامیه گفت:

« ایتلاف ملی برای حمایت از مشروعیت، روی مسایل ذیل تاکید می نماید: احترام به اراده مردم و احترام به مشروعیت قانون اساسی مبنی بر انتخاب رییس جمهور، تاکید روی حفظ صلح و آرامش روی مصالحه ملی که باعث رفاه و سعادت کشور می شود.»

ایتلاف ملی گفت، ما تلاش های استفاده از اردو را برای حمله به مشروعیت رد می نمایم. در عین زمان، مینا (MENA ) آژانس خبری دولتی مصر گزارش داد که محمد کامل آمر وزیر خارجه مصر از وظیفه اش استعفا داد.

از تظاهرات روز یکشنبه به این طرف، حد اقل پنج وزیر کابینه مصر از وظایف شان استعفا داده اند.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا از محمد مرسی رییس جمهور مصر خواسته است به نگرانی های تظاهر کنندگان جواب بدهد. در اعلامیه قصر سفید گفته شده، اوباما به مرسی گفته است، ایالات متحده امریکا به روند دموکراتیک در مصر متعهد است و از هیچ حزب یا گروپ حمایت نمی نماید.

بان کی مون سر منشی ملل متحد نیز از مردم مصر خواست تا اختلافات شان را از راه های دموکراتیک حل کنند.