واکسین در برابر بیماری ملاریا ساخته شد

دانشمندان استرالیایی روز سه شنبه گفته اند که آن ها به ساختن یک واکسین موثر برای بیماری ملاریا نزدیک شده اند. بر اساس تحقیقات انجام شده بالای موش ها، این واکسین در برابر پارازیت های مختلف برای موش ها معافیت می دهد.

مایکل گود محقق پوهنتون کوینزلند گریفنز(Queensland’s Griffith University) آسترالیا می گوید، این واکسین توانسته است، کرویات سفید خون را برای مبارزه با پارازیت ملاریا تقویت و تحریک کند. پارازیت ملاریا کرویات سرخ خون را مورد حمله قرار می دهد.

در نتایج این تحقیقات که روز سه شنبه در نشریهء کلینیکل انوستیگیشن به نشر رسیده؛ گفته شده است، این واکسین در برابر پارازیت های مختلف ملاریا برای انسان نیز معافیت می دهد.

مایکل گود محقق پوهنتون کوینزلند گریفنز می گوید:
«تحقیقات بالای این نکته متمرکز بود که کرویات سفید خون تقویت و تحریک شود تا بالای پارازیت ملاریا حمله کنند و این تجربه بطور موفقانه بالای موش ها صورت گرفت.»

آقای مایکل گود همچنان گفته است، به باور وی این نخستین باریست که یک واکسین می تواند، موش ها را در برابر پارازیت های مختلف مصوون نگهدارد.

گفته می شود، قیمت این واکسین خیلی پایین و طریقهء ساختن آن خیلی ساده بوده و بالای انسان ها نیز قابل تطبیق است.

این واکسین برای کشورهای فقیر جهان که بیماری ملاریا بطور گستردهء درآن وجود دارد و سالیانه هزاران تن در اثر ابتلا به آن هلاک می شوند، خیلی موثر خواهد.

در یک گزارش سازمان صحی جهان در ماه دسامبر سال گذشته گفته شده است، در سال 2010 میلادی در جهان حدود 219 ملیون تن به بیماری ملاریا مبتلا شده و حدود ششصد هزار تن در اثر آن هلاک شده اند که اکثریت آن ها اطفال افریقایی کمتر از سن 5 سال بوده است.