عکس العمل ها در مورد تحولات اخیر در مصر!

بعد از برکناری محمد مرسی روز چهارشنبه توسط اردوی مصر، عکس العمل کشور ها در مورد این تحول از سراسر جهان ادامه دارد.

تعدادی از کشور های عرب از عزل رهبر اسلامگرای مصر استقبال کرده و به عدلی منصور رییس محکمه قانون اساسی به خاطر تعین وی به حیث رییس حکومت موقت، تبریک گفته اند.

در مقابل، حکومت اسلامگرای ترکیه برکناری محمد مرسی را قویاً محکوم کرده است.

اما به نظر می رسد که رهبران کشور های غربی در این مورد محتاطانه گام بر می دارند. آنها تا اکنون برکناری محمد مرسی را کودتا نخوانده اند که امکان دارد باعث تعزیرات گردد.

تحلیل گران می گویند، اکثر حکومت ها در مورد حمایت چنین یک رهبر که احتیاط می کنند که به مدت کم شهرت خود را در میان مردم مصر از دست داد و برخی دیگر کشور ها به ثبات در مصر علاقمند اند. زیرا این کشور می تواند کانال سویز را باز نگهدارد و نقش مرکزی را در سیاست های شرق ایفا کند.

مها اعظم کارشناس امور شرق میانه در چتیم هاووس لندن می گوید: کشور های غربی همچنان در مورد حاکمیت اسلامگرایان در شرق میانه نیز با احتیاط برخورد می کنند:
« اردو قوی ترین قدرت در این کشور است. اردو می تواند این انتقال را به سوی انتخابات جدید طور رهبری کند که این بار یک رهبر سیکولر را به قدرت برساند تا اندازهء با تقلب و هم بخاطر این که در انتخابات کاندیدی با شهرت اسلامی رقابت نخواهد کرد. زیرا بیشتر اعضای این گروه تحت مراقبت خواهند بود و یا شاید هم به این دلیل که انتخاب مردم چنین باشد. غرب علاقمند است که یک رهبر سکیولر رییس جمهور مصر باشد.»

محمد مرسی در 30م ماه جون سال 2012 میلادی اولین رییس جمهور منتخب مصر انتخاب شد. او در این انتخابات بعد از قیام مردمی بهار عرب در سال 2011 میلادی پس از سرنگونی حسنی مبارک برنده شد.

یک سال قدرت محمد مرسی توام با بی ثباتی سیاسی و خرابی وضعیت اقتصادی بود که منجر به اعتراضات گسترده هفتهء گذشته شده و زمینه را برای برکناری وی مساعد ساخت.

رهبران غربی گفتند که مداخله اردو از سوی ملیون ها مصری حمایت می شد که مشتاق دیموکراسی و رفاه بیشتر هستند.