اخوان المسلمین: تا مرسی بقدرت برگردد تظاهرات ادامه دارد

سرنگونی هفته گذشته محمد مرسی توسط اردو، باعث عمیق شدن اختلافات و شعله ور شدن تصادمات خونین در مصر این کشور پر جمعیت ترین جهان عرب شده است. حزب با نفوذ اخوان المسلمین محمد مرسی گفته است به تظاهرات شان تا زمانی ادامه خواهند که مرسی دوباره بقدرت بر گردد.

مخالفین مرسی هم گفته اند که در اولین روز جمعه ماه رمضان دست به تظاهرات میزنند بشمول تهیه افطار شام در میدان تحریر قاهره.

از جانبی صدراعظم جدید مصر بروز پنجشنبه شمولیت اعضای اخوان المسلمین را در کابینه جدید رد نکرد. حازم الببلاوی که روز سه شنبه بحیث صدراعظم جدید مصر تعین گردیده در یک مصاحبه تلفونی به آژانس خبری فرانس پرس گفته است، من وابستگی های سیاسی را در نظر نمی گیرم. برای تعین اعضای حکومت جدید، دو معیار در نظر گرفته می شود. کفایت و اعتبار.

اما اخوان المسلمین قبلاً تقاضای الببلاوی را مبنی بر شرکت در کابینه جدید رد کرده و گفته است، تظاهرات را که آنها بروز جمعه راه اندازی کرده اند، در مخالفت به کودتای خونین نظامی می باشد.

در عین زمان یک مقام امریکایی گفته است که ایالات متحده امریکا پلان تحویل دادن چهار طیاره جنگی F-16 را به مصر عملی خواهد کرد.

همین مقام امریکایی که از گفتن نامش خود داری نموده به آژانس فرانس پرس گفته است، تصمیم در مورد به تعویق انداختن زمان تحویل دهی طیارات و یا قطع سایر کمک های امنیتی به مصر اتخاذ نشده است، حتی که واشنگتن قبلاً گفته بود همه کمک به مصر را ارزیابی خواهد کرد.

یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز پنجشنبه گفت، جریان کمک های پلان شده قبلی به مصر ادامه خواهد یافت و وازت دفاع امریکا گفت، به حفظ روابط دراز مدت نظامی با مصر متعهد است و ایالات متحده می خواهد بیبیند که حکومت دموکراتیک ملکی هر چه زودتر به مصر برگردد.

این در حالیست که پولیس مصر یک تعداد از رهبران بلند پایه اخوان المسلمین را بازداشت نموده است. بدر عبدالعاطی سخنگوی وزارت خارجه مصر بروز چهار شنبه به خبر نگاران گفت، مرسی رییس جمهور برکنار شده در یک جای مصئون نگهداری می شود وتا هنوز بکدام چیزی متهم نمی باشد.

اما منابع نظامی و قضایی مصر گفتند، عاقبت مرسی به اتهام روبرو خواهد شد. مارتن نیسرکی سخنگوی بانکی مون به خبر نگاران گفت، سرمنشی ملل متحد راجع به توقیف محمد مرسی و سایر اعضای بلند پایه اخوان المسلمین ابراز نگرانی نموده است.