جان کری برای مذاکرات فلسطین و اسراییل حمایت عرب را بدست آورد

جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا روز چهار شنبه حمایت اتحادیه عرب را برای آغاز دوباره مذاکرات صلح میان فلسطین و اسراییل بدست آورد. وزیر خارجه امریکا بروز چار شنبه در ششمین سفرش به شرق میانه با نمایدگان اتحادیه عرب و نه عضو این اتحادیه که از پلان صلح عرب - اسراییل، پیشنهادی عربستان سعودی حمایت نمودند مذاکره نمود.

بنوشته آژانس خبری اسوشیتد پرس، در یک اعلامیه که بعد از مذاکرات بنشر رسیده، نماینده گان اتحادیه عرب ابتکار جان کری را تایید نمودند و گفتند که نظر او زمینه خوب و محیط مناسبی برای آغاز دوباره مذاکرات در بر داشته خاصتاً شامل عناصر جدید و مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی می باشد.

آنها همچنان گفتند که اعلامیه بسیار مهم بود زیرا محمود عباس رهبر فلسطین به یک پوشش سیاسی ضرورت داشت تا او بتواند فلسطینی های شکاک را به آغاز دوباره مذاکرات قانع بسازد.

وزیر خارجه امریکا روز چهار شنبه در عمان با محمود عباس ملاقات و مذاکره نمود. کری بعد از مذاکره با اتحادیه عرب و عباس در یک کنفرانس خبری گفت:
« چند ماه پیش و قبل ازین که تلاش هایش را آغاز نماید، اختلافات زیاد و مهم میان دو طرف وجود داشت. اختلافات که مانع آغاز مذاکرات میان دو جانب شده بود. ولی با تعمق و حوصله مندی و مهمتر از همه از طریق کار آرام، ما نتوانستیم این اختلافات را تا اندازه زیاد کاهش بدهیم. »

وزیر خارجه امریکا گفت، جهت کاهش دادن بیشتر اختلافات، ما بکار خود ادامه میدهیم و امیدوارم دو طرف بزودی بتوانند باز بالای همان میز مذاکره با هم بنشینند. کری درین کنفرانس خبری راجع به اینکه چه پیشنهاداتی به مقام های عرب ارایه کرده و چگونه اختلافات را با اسراییل کاهش داده چیز نگفت.

وزیر خارجه فلسطین که در مذاکرات عمان اشتراک کرده بود گفت، فلسطینی ها همکاری می نمایند، اما وقت آنست که اسراییل هم همکاری خود را نشان بدهد.

محمد اشتایح (Mohammed Ishtayeh) رییس هیات مذاکره کننده فلسطینی گفت، ما آرزومندیم تلاش های کری موثر باشد، اما تا کنون کدام علایم امیدوار کننده از سوی اسراییل دیده نمی شود.

معلوم نیست که آیا وزیر خارجه امریکا با بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسراییل و یا با کدام مشاور بلند پایه او ملاقات می کند یا خیر؟ زیرا اسراییل در برنامه سفر فعلی کری شامل نبود، هرچند مقام ها گفتند که این برنامه سفر می تواند تغیر کند.