مربیان آسترالیایی برای چندین سال در افغانستان باقی می مانند

قرار است شمار محدود نیرو های خاص آسترالیا و یک تعداد عسکر دیگر این کشور برای چندین سال دیگر در افغانستان باقی بمانند.

آسترالیا با نیرو های بین المللی به رهبری ناتو توافق کرده است تا شماری از نیرو های خاص آسترالیا پس از سال 2014 به آموزش نیرو های امنیتی افغانستان ادامه بدهند.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، آسترالیا 300 عسکر خاص عملیاتی اش را از افغانستان بیرون خواهد ساخت، اما 18 عسکر خاص خود را در افغانستان نگه می دارد.

دیگر کشور های عضو ناتو نیز وعده های مشابه داده اند، اما تعهدات تمام کشور ها در بخش باقی ماندن عساکر شان در افغانستان به قرارداد امنیتی میان افغانستان و امریکا بستگی دارد.

گفته شده است که اگر امریکا و افغانستان این قرارداد را امضا نکنند، شاید امریکا بین 6 هزار تا 12 هزار سرباز اش را در افغانستان نگذارد.

آسترالیا که در حال حاضر در ارزگان سرباز دارد، می گوید که مربیان آسترالیایی پس از 2014 در چوکات نیرو های خاص مشورتی آیساف در کابل حضور خواهند داشت.

قرار است تعدادی از نیرو های خاص عملیاتی آسترالیا در پایان 2013 ماموریت شان را در افغانستان متوقف بسازند و این کشور را ترک کنند.

وزارت دفاع آسترالیا امروز دوشنبه با پخش خبرنامهء گفت که با ختم فعالیت نیرو های خاص عملیاتی اش در ترینکوت، مرکز ارزگان، هزار نظامی آسترالیا نیز روند خروج شان را از افغانستان آغاز خواهند کرد.

آسترالیا وعده کرده است که به هدف حمایت از نیرو های افغان پس از سال 2015 برای سه سال سالانه 109 میلیون دالر با افغانستان کمک می کند.