اردوی مصر به مسجد الفتح که درمحاصره قرار دارد، داخل شد

شب گذشته اردوی مصر به مسجد الفتح که صدها طرفدار اخوان المسلمین در آن پناهگزین شده و در حالت محاصره قرار دارند، داخل شد.

براساس گزارش های رسیده، روز جمعه در مسجد الفتح در جریان برخورد ها بین اخوان المسلمین و نیروهای امنیتی مصر حدود هشتاد تن کشته شدند.

گفته می شود یک بخش مسجد الفتح از وجود تظاهر کننده گان پاک شده است. اما به گفتهء یک اعتراض کننده هنوز هم حدود یکهزار تن داخل این مسجد تجمع کرده اند و اجساد کشته شده گان به خارج از مسجد انتقال یافته است.
داکتر محمد هلالی (Mohammad Hilali,) که در خارج از محوطهء مسجد الفتح قرار دارد، می گوید:
«وضعیت در داخل مسجد طوریست که باید به زخمی ها توجهء جدی صحی صورت گیرد. فعلاً فقط یک جسد در داخل مسجد باقی مانده است. که فامیل وی ممانعت می کنند، جسد دومی که متعلق به یک زن بود، به شفاخانهء سیداوی (Sidawi) انتقال داده شده است.»

عساکر اردوی مصر تلاش می کنند، تظاهر کننده گان طرفدار محمد مرسی رییس جمهور برکنار شدهء مصر را به تسلیم شدن تشویق کنند. اردو همچنان از داخل شدن یک گروهء طرفدار رژیم به مسجد الفتح جلوگیری کرده است.

آژانس خبری فرانس پرس از قول وزارت داخلهء مصر می نویسد که گفته است، در شهر ها مختلف به شمول قاهره، روز جمعه بیش از هزار عضو اخوان المسلمین زندانی شده اند.
اخوان المسلمین در اعتراض با کشته شدن بیش از 600 تن توسط نیرو های امنیتی مصر، روز جمعه راهپیمایی «جمعهء خشم» را آغاز کرد و تعهد کرده است که با وصف خونریزی ها به اعتراضات ادامه خواهد داد.

در صفحهء انترنتی حزب آزادی و عدالت اخوان المسلمین گفته شده است، یکی از فرزندان رهبر اخوان المسلمین در جریان تظاهرات روز جمعه در شهر قاهره کشته شده است.

رهبران کشور های مختلف جهان از عملکرد اردوی مصر در برابر تظاهرکننده گان، نکوهش کرده اند.

سازمان عفو بین الملل یا امنیستی انترنیشنل، با انتقاد از عملکرد نامناسب نیروهای انتظامی مصر در برابر تظاهر کننده گان، خواستار تحقیقات در این مورد شده است.

با آنکه اعضای اتحادیهء اروپا به طور انفرادی خشونت ها را در مصر نکوهش کرده اند، اتحادیهء اروپا گفته است، در مورد بحران مصر همصدا پاسخ خواهد داد.

مقامات ارشد 28 کشور عضو اتحادیهء اروپا روز دوشنبه با هم ملاقات می کنند، تا بحران مصر را مورد بررسی قرار دهند.

انگیلا مرکل صدراعظم آلمان در جریان یک صحبت تلیفونی با فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه، خواستار توقف فوری خشونت ها در مصر شده، گفته است، در مورد روابط آلمان با مصر غور می کند.

آلمان یکی از شرکای بزرگ تجارتی مصر به شمار می رود.

اما با وصف ادامهء خشونت ها و خونریزی ها در مصر، انتقاد ها از عملکرد اردوی مصر زیاد هم جدی نیست.

پادشاه عربستان سعودی می گوید، در جنگ با ترویزم از مصر حمایت می کند.

امارات متحدهء عرب نیز از اردوی مصر حمایت کرده است.

محمد مرسی که بطور دموکراتیک به حیث رییس جمهور مصر انتخاب شده بود، به تاریخ سوم جولای توسط اردوی آن کشور از قدرت برکنار شد.
اردوی مصر می گوید، محمد مرسی را در پاسخ به خواست مردم از قدرت برکنار کرده است.

Your browser doesn’t support HTML5

اردوی مصر به مسجد الفتح که صدها طرفدار اخوان المسلمین در آن پناهگزین شده اند، داخل شد