اروپا در مورد قطع روابط اقتصادی و نظامی با مصر بحث می کند

اتحادیهء اروپا یکی از بزرگترین شرکای اقتصادی مصر به شمار می رود و سال گذشته تعهد کرد بود، حدود پنج ملیارد یورو را بطور مساعدت اقتصادی و قرضه در اختیار مصر قرار خواهد داد.

اینک اتحادیه اروپا در مورد این مساله بحث می کند که آیا بعد از سرکوب طرفداران محمد مرسی رییس جمهور برکنار شدهء مصر توسط اردوی آن کشور، مساعدت های اقتصادیش را به مصر ادامه دهد، یاخیر؟

مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل گفته اند، آنها همچنان در مورد اینکه آیا بر صادرات اسلحه به مصر نیز تحریم های وضع شود، یاخیر؟ بحث خواهند کرد.

روز سه شنبه بارک اوباما رییس جمهور امریکا نیز با تیم امنیت ملی اش برای بحث در مورد اینکه آیا یک بخش از مساعدت های سالانهء 1.5 ملیارد دالری امریکا با مصر قطع شود، یانه؟ ملاقات کرده است.

ایالات متحدهء امریکا همچنان از گرفتاری محمد بدیع رهبر حزب اخوان المسلمین مصر انتقاد کرده است.

مقامات نظامی مصر، محمد بدیع را به تحریک کشتار اعتراض کننده گانی متهم کرده است که قبل از برکناری رییس جمهور محمد مرسی در برابرعمارت ادارهء مرکزی حزب اخوان المسلمین تجمع کرده بودند.

جاش ایرنست (Josh Earnest) سخنگوی قصر سفید امریکا با اظهار اینکه، این اقدام اردوی مصر مطابق با تعهدات شان در زمینهء پیشبرد یک پروسهء فراگیر سیاسی نمی باشد، گفته است:
«حکومت موقت مصر در زمینهء انتقال دوبارهء قدرت به یک حکومت منتخب دموکراتیک ملکی تعهد کرده بود. خشونت های که آن ها در هفته گذشته مرتکب شدند و اینکه خشونت ها را در اخیر هفتهء گذشته و اوایل هفته این ادامه دادند، مخالف با وعده های آنهاست.»

در یک انکشاف جداگانه، قرار است یک محکمهء قاهره روز چهارشنبه در مورد تقاضای وکلای مدافع حسنی مبارک رییس جمهور سابق مصر غور کند که در سال 2011 در اثر جنبش بهار عرب از قدرت برکنار شد. در صورتیکه محکمه تقاضای وکلای مدافع حسنی مبارک را تایید کند، تهداب قانونی برای نگهداری وی در زندان باقی نخواهد ماند.

از روز چهارشنبهء هفتهء گذشته که سرکوب طرفداران محمد مرسی توسط اردوی مصر آغاز شد تا اکنون، حدود 900 تن به شمول 100 پولیس و نظامی در آن کشور کشته شده اند.