بارک اوباما: استعمال سلاح کیمیایی در سوریه نگران کننده است

بارک اوباما رییس جمهور امریکا

بارک اوباما رییس جمهور امریکا، استعمال احتمالی اسلحه کیمیایی در سوریه را شدیداً نگران کننده خوانده است.

آقای اوباما در صحبت با شبکه تلویزیونی سی ان ان که به روز جمعه پخش شد، از حکومت سوریه خواست تا به صورت فوری به متخصصین سازمان ملل متحد اجازه بدهد تا در این مورد تحقیق کنند:

« ما نشانه های را دیدیم که این رویداد به صورت واضح شدیداً نگران کننده است و ما در حال حاضر در تماس با تمامی اعضای جامعه بین المللی قرار داریم. ما از طریق سازمان ملل متحد پیش خواهیم رفت و تلاش می کنیم تا اقدام فوری از سوی آنها صورت گیرد. ما از حکومت سوریه خواسته ایم تا تیم تحقیق فعلی را اجازه بدهد زیرا مفتشین سازمان ملل در حال حاضر در آنجا حضور دارند.»

اوباما همچنان گفت: اگر اتهامات در خصوص استعمال اسلحه و گاز کیمیایی در سوریه ثابت شود، توجه امریکا به آن لازمی خواهد بود.

در کنار امریکا، بریتانیا هم به این باور است که نیرو های وابسته به رییس جمهور بشار الاسد، مسوول استفاده از اسلحه کیمیایی در نزدیکی دمشق بوده اند.

گزارش ها در این مورد به روز چهارشنبه از سوی مخالفین حکومت سوریه پخش شد که در یک جاده شهر دمشق از اسلحه کیمیایی استفاده شده و صد ها تن را کشته است.

مخالفین رژیم بشار الاسد، تعداد تلفات را بین 500 تا 1300 تن تخمین می کنند. اما حکومت سوریه تمامی این اتهامات در خصوص استفاده از اسلحه کیمیایی را رد کرده است.

در این میان روسیه که از متحدین بشار الاسد است، مخالفین را در سوریه متهم کرده که از تحقیق در مورد این حمله احتمالی جلوگیری می کنند.

وزارت خارجه روسیه همچنان از درخواست برای توسل به فشار علیه رژیم سوریه انتقاد کرده است.

مسکو به روز جمعه گفت: از حکومت سوریه خواسته تا با متخصصین مواد کیمیایی سازمان ملل متحد، در خصوص تحقیقات همکاری کند.