ایران استفاده از اسلحهء کیمیاوی را در سوریه تایید کرد

حسن روحانی رییس جمهور ایران

حسن روحانی رییس جمهور ایران برای نخستین بار تایید کرد که در نتیجهء استفاده از سلاح کیمیایی مردم در سوریه کشته و زخمی شده اند.

خبرگزاری های ایران امروز به نقل از روحانی گزارش دادند که گفته است، تهران «کاملآ و به شدت» استفاده از سلاح کیمیایی را تقبیح می کند.

هر چند روحانی نگفته است که کدام یک از طرف های درگیر در سوریه از سلاح کیمیایی استفاده کرده است، اما برای نخستین بار است که تایید می کند، مردم در اثر استفاده از سلاح کیمیایی کشته شده اند

وزارت خارجهء ایران درین حال گفته است، اگر استفاده از سلاح کیمیایی در سوریه ثابت شود، شورشیان ضد حکومت مسوول آن خواهند بود.

ایران یکی از هم پیمان های مهم حکومت سوریه است.

مخالفان حکومت سوریه تخمین کرده اند که بین پنجصد تا یک هزار و سه صد تن در اثر حملهء که ادعا می شود در آن از سلاح کیمیایی استفاده شده است، روز چهار شنبه در نزدیک شهر دمشق کشته شدند.
آنها حکومت سوریه را مقصر می دانند، اما حکومت سوریه می گوید، از سلاح کیمیایی استفاده نکرده است.

دراین حال وزیر خارجهء فرانسه حکومت سوریه را مسوول استفاده از سلاح کیمیایی می داند.
لاورنت فابیوس وزیر خارجهء فرانسه امروز در سفری به رام الله گفت:
«همهء اطلاعاتی که ما در اختیار داریم نشان می دهند که کشتار جمعی با استفاده از سلاح کیمیایی در نزدیک دمشق رخ داده و رژیم بشار الاسد در عقب آن است.»

در یک خبر دیگر آمده است که کمشنر عالی سازمان ملل متحد در امور خلع سلاح، امروز به دمشق رسیده است.

انگیلا کین بالای مقامات سوریه فشار خواهد آورد تا به بازرسان سازمان ملل متحد اجازهء تحقیق را در بارهء استفادهء احتمالی از سلاح کیمیایی در جنگ داخلی این کشور بدهند. انگیلا کین پس از آن به دمشق می رود.

بان کی مون سر منشی سازمان ملل متحد از حکومت سوریه و مخالفانش خواسته است که با مفتشان سازمان ملل متحد در زمینهء استفاده از اسلحهء کیمیاوی همکاری کنند..

از سوی دیگر قصر سفید می گوید، رییس جمهور بارک اوباما با مشاوران امنیت ملی آن کشور امروز دیدار می کند تا در بارهء گام های احتمالی واشنگتن در سوریه گفتگو کند.

یک مقام قصر سفید با نشر اعلامیهء گفته است، واشنگتن گزینه های زیادی را در اختیار دارد. این مقام رسمی همچنان گفته است، اوباما به اداره های استخباراتی دستور داده است تا در بارهء گزارش های که گویا حکومت سوریه برضد مخالفان خود از سلاح کیمیایی استفاده کرده، اطلاعات جمع آوری کنند.

در مصاحبهء که دیروز از طریق تلویزیون سی. ان. ان. نشر شد، بارک اوباما گفت:
«در صورت تایید این گزارش ها، ضرورت است امریکا به وضعیت سوریه توجه بیشتر کند.»

چک هگل (Chuck Hagel) وزیر دفاع ایالات متحدهء امریکا گفته است، بارک اوباما رییس جمهور آن کشور از پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا خواسته است تا برای یک گزینهء نظامی در سوریه آماده گی بگیرند.

چک هگل می گوید، ایالات متحدهء آماده گی برخی نیروهای بحری آن کشور و اتخاذ سایر تدابیر حمایوی را آغاز کرده است تا در صورت تصمیم به مداخلهء نظامی در سوریه از آن ها استفاده شود.