روسیه در مورد مداخلهء نظامی در سوریه به امریکا هوشدار داد

جان کری و سرگی لاوروف وزرای خارجهء امریکا و روسیه

در حالیکه یک تیم بازرسان اسلحهء کیمیاوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه ساحهء را در سوریه بررسی خواهد کرد که گفته می شود در آن از اسلحهء کیمیاوی استفاده شده، روسیه در مورد مداخلهء نظامی احتمالی امریکا در سوریه، ابراز نگرانی کرد.

روسیه به ایالات متحدهء امریکا در مورد عواقب خطرناک عملیات نظامی علیهء رژیم بشارالاسد، هوشدار داده است.

سرگی لاوروف وزیر خارجهء روسیه روز دوشنبه در یک تماس تلیفونی با همتای امریکایی اش جان کری گفته است، روسیه از اظهارات مقامات امریکایی در مورد آماده گی نیروهای نظامی آن کشور برای مداخله در سوریه، نهایت نگران است.

برای نیروهای نظامی امریکایی امر آماده باش بعد از آن داده شد که نیرو های رژیم بشارالاسد روز چهارشنبهء هفتهء گذشته از اسلحهء کیمیاوی در حومهء شهر دمشق استفاده کرده، در اثر آن صدها تن به شمول کودکان کشته شدند.

روسیه گفته است، این حملهء کیمیاوی می تواند یک حرکت تحریک آمیز توسط شورشیان سوریه باشد. رژیم بشارالاسد اتهام استفاده از اسلحهء کیمیاوی را رد کرده، آن را یک حرکت تحریک آمیز سیاسی خوانده است.

بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد روزدوشنبه گفت، شرط همهء اینست که به بازرسان اسلحهء کیمیاوی سازمان ملل متحد اجازه داده شود تا حقیقت را بیابند که واقعاً چی اتفاق افتاده است.
بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد گفته است:
«موفقیت بازرسان به منفعت همهء اطراف درگیر در سوریه و همهء کشور هایست که نگرانی دارند. تحقیقات در مورد اتهامات اخیر در زمینهء استفاده از اسلحهء کیمیاوی در حوزهء دمشق صورت می گیرد و موفقیت آن می تواند تاثیر بازدارنده از استفاده اسلحهء کیمیاوی در سوریه و سایر مناطق داشته باشد. ما متعهدیم به تقاضای کشورهای عضو پاسخ داده، تعهدات خودرا انجام دهیم و سوالات حل ناشده و عمیقاً مضطرب کننده، را حل کنیم.»


وزیر خارجهء فرانسه گفته است کشورهای غربی تا چند روز آینده در زمینهء پاسخ به این رویداد، تصمیم خواهند گرفت.

حکومت سوریه روز یکشنبه توافق کرد به تیم بازرسان اسلحهء کیمیاوی سازمان ملل متحد اجازه دهد تا به ساحهء نزدیک شهر دمشق که گفته می شود در آن اسلحهء کیمیاوی استفاده شده است، دسترسی حاصل کنند.

قرار است این تیم بازرسان اسلحهء کیمیاوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه این ساحه را مورد بررسی قراردهند.

ویلیام هیگ وزیر خارجهء بریتانیا با خبر اجازهء تیم بازرسان اسلحهء کیمیاوی سازمان ملل متحد، عکس العمل نشان داده گفته است، امکان دارد همهء شواهد حملهء اخیر کیمیاوی احتمالی از بین برده شده باشد.

بشارالاسد در یک مصاحبه با روزنامهء ایزویستیا روسیه، روز دوشنبه اتهام استفاده از اسلحهء کیمیاوی را رد کرده، آن را یک حرکت تحریک آمیز سیاسی خوانده، به واشنگتن هوشدار داده است که هرنوع مداخلهء نیروهای نظامی امریکا ناکام خواهد شد.

فعالان مخالف رژیم سوریه و داکتران بدون سرحد می گویند، روز چهارشنبهء هفتهء گذشته حدود 300 تن در اثر آتشباری توپچی رژیم سوریه که مرمی های آن حاوی گاز های کیمیاوی بوده است، کشته شده اند.

Your browser doesn’t support HTML5

روسیه در مورد مداخلهء نظامی در سوریه به امریکا هوشدار داد