متخصصان سازمان ملل بررسی های شان را در سوریه انجام دادند

متخصصان سازمان ملل متحد از قربانیان و محل حمله هفته گذشته در سوریه که احتمالاً گاز کیمیایی در آنجا استفاده شده، دیدن کردند.

تحقیق کننده های سازمان ملل متحد بالاخره بررسی های شان را در مورد احتمال استفاده از اسلحه کیمیایی در یکی از جاده های دمشق انجام دادند.

یکی از چهار منطقه شهر که ادعا می شود گاز کیمیایی در آنجا ها تلفات گستردهء به مردم وارد کرده، جاده محُدمیه در شهر دمشق است.

متخصصان سازمان ملل متحد در همین ناحیه، با مردم و شاهدان صحبت های را انجام داده اند و نمونه های از خون قربانیان برداشته اند.

پیش از این یکی از موتر های آنها در شهر دمشق هدف تیر اندازی نشان زنان قرار گرفت که در آن به سرنشینان موتر آسیب نرسیده است.

با آن که موتر این متخصصان تخریب شد اما آنها پس از بازگشت به دفتر سازمان ملل، دوباره با یک موتر دیگر به منطقه رفتند.

بان کی مون منشی عمومی سازمان ملل متحد، شدیداً از تیر اندازی بالای موتر این سازمان ابراز نگرانی کرد اما گفت که با وجود خطر خیلی زیاد، تیم تحقیق کننده ها، کار خود را انجام دادند:

« آنها از دو شفاخانه دیدن کردند و صحبت های را با شاهدان، بازمانده ها و داکتران انجام دادند و آنها بعضی نمونه ها را جمع آوری کردند. حالا آنها به دمشق باز می گردند و من باید کمی بیشتر منتظر بمانم تا نظریه رییس تحقیق کننده داکتر سیلستورم را بگیرم.»

در این میان ایالات متحده امریکا باز هم تحولات سوریه را جدی گرفته است.

جان کری وزیر خارجه امریکا در تازه ترین اظهاراتش به روز دوشنبه گفت: رییس جمهور بارک اوباما می خواهد تا کسانیکه هفته گذشته از اسلحه کیمیایی در سوریه استفاده کردند، باید حسابده باشند.

آقای کری پیام اش به سوریه را این گونه آغاز کرد:

« هیچ اشتباه نکنید. رییس جمهور اوباما به این باور است که باید از آنهایی که فجیع ترین اسلحه جهان را علیه آسیب پذیر ترین مردم جهان استفاده کرده اند، حسابدهی صورت گیرد.»

وزیر خارجه امریکا همچنان افزود که اداره امریکا شواهد اضافی به شمول ویدیو ها را در اختیار دارد که نشان می دهد، اسلحه کیمیایی در سوریه استفاده شده است.

پیش از این ایالات متحده امریکا گفته بود که اداره بارک اوباما، برخی اقدامات علیه رژیم سوریه را به بررسی گرفته است.

چهارشنبه گذشته گزارش های نشر شد که نیرو های امنیتی سوریه
در شهر دمشق از گاز و اسلحه کیمیایی استفاده کرده اند که در نتیجه بیش از 300 تن کشته شده اند.

حکومت سوریه مسوول بودن در این حملات را رد کرده و آنرا بی اساس می خواند.