اوباما: عملیات احتمالی نظامی امریکا در سوریه محدود خواهد بود

فرانسواولاند رییس جمهور فرانسه روز پنجشنبه بعد از ملاقات با احمد الجبرا (Ahmad al-Jarba) رهبر شورای ایتلاف ملی مخالفان سوریه، در پاریس به خبرنگاران گفت:
«فرانسه همهء کمک های سیاسی و حمایوی را انجام خواهد داد، مانند مساعدت های انسانی و کمک تجهیزاتی، کاری که ما آن را در چند ماه گذشته انجام داده ایم. ما از همهء حمایتی که با کشورعربی خلیج داریم استفاده خواهیم کرد و این را می توان سازماندهی کرد»

گنادی گاتیلوف (Gennady Gatilov) معاون وزیر خارجهء روسیه روز سه شنبه در شهر هاگ به سرمنشی سازمان ملل متحد بانکی مون گفته است، تقاضا برای مداخلهء نظامی در سوریه یک آزمون جدی در برابر منشور سازمان ملل متحد است.

روسیه طرح مصوبهء شورای امنیت سازمان ملل متحد را روزچهارشنبه رد کرد که توسط بریتانیا پیشنهاد شده بود و اجازهء استفاده از نیروهای نظامی را در پاسخ به استفاده از اسلحهء کیمیاوی در سوریه می داد.

الکساندر لوکاشیوویچ سخنگوی وزرات خارجهء روسیه می گوید:
«رسیده گی شورای امینت سازمان ملل متحد در مورد قضایای استفاده احتمالی از اسلحهء کیمیاوی باید همه جانبه باشد. لازم است تا گزارش های متخصصان روسی نیز در نظر گرفته شود که در خان العسل (Khan al-Assal) تحقیقات را انجام داده اند و نتایج آن نیز توسط لابراتور بین المللی منع استفاده از اسلحهء کیمیاوی تایید شده است.»

بارک اوباما رییس جمهور امریکا گفته است، ایالات متحده نتیجه گیری کرده است که حکومت سوریه این حمله را انجام داده است، اما تا هنوز در مورد عملیات نظامی تصمیم گرفته نشده است.

بارک اوباما روز چهارشنبه در یک مصاحبه با تلویزیون ملی امریکا گفت، تا هنوز هم احتمال عملیات نظامی را به خاطر تنبیه حکومت سوریه ارزیابی می کند که به گفته فعالان صد ها تن را در حومهء شهر دمشق به قتل رسانیده است. بارک اوباما می گوید:
«در حقیقت اگر انتخاب ما دفع و جلوگیری از استفادهء اسلحهء کیمیاوی باشد، رژیم اسد که در جنگ داخلی دخیل است و تلاش می کند خودش را حفاظت کند، یک زیگنال خیلی قوی را دریافت خواهد کرد تا در حقیقت بفهمد که در آینده بهتر است، این کار را نکند.»

بارک اوباما گفته است هر نوع عکس العمل احتمالی نظامی امریکا محدود خواهد بود.

این درحالیست که هراس از آتشباری قوای توپخانهء سوریه در صورت حمله غرب برآن کشور، در اسراییل افزایش یافته است. حکومت اسراییل ماسک های گاز را در شهر بین المقدس برای مرم توزیع می کند. یک باشندهء شهر بین المقدس که در صف به خاطر گرفتن ماسک ضد گاز ایستاده به آژانس خبری رویترز گفته است:
«من اینجا آمده ام تا برای خانم و پسرم ماسک گاز بگیرم. به خاطر خود زیاد تشویش ندارم، تشویش من به خاطر آنهاست. من اینجا به خاطر آن ها آمده ام.»

روز پنجشنبه پارلمان بریتانیا در یک اجلاس فوق العاده در مورد عملیات نظامی در سوریه تصمیم خواهد گرفت.

چین خواسته است، در مورد سوریه از خویشتنداری کار گرفته شود.
وانگ یی (Wang Yi) وزیر خارجهء چین روز پنجشنبه گفت، مداخلهء نظامی در سوریه مغایر با همهء پرنسیپ های منشور سازمان ملل متحد بوده، شرق میانه را بیشتر بی ثبات خواهد ساخت.
وانگ یی (Wang Yi) وزیر خارجهء چین همچنان از پیشداوری در مورد نتایج تحقیقات سازمان ملل متحد در بارهء استفاده از اسلحهء کیمیاوی در سوریه هوشدار داده است.

بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد با ابراز اینکه بازرسان اسلحهء کیمیاوی آن سازمان روز شنبه سوریه را ترک می کنند، روز پنجشنبه در ویانا به خبرنگاران گفت:
« بازرسان اسلحهء کیمیاوی سازمان ملل متحد، فعالیت های تحقیقاتی شان را تا فردا جمعه ادامه خواهند داد. صبح روز شنبه سوریه را ترک می کنند و به مجرد خارج شدن از سوریه به من گزارش خواهند داد.»

فعالیت تیم بازرسان اسلحهء کیمیاوی سازمان ملل متحد امروز پنجشنبه نیز برای سومین روز برای بررسی ساحه نزدیک شهر دمشق و جمع آوری مدارک و شواهد در مورد حملهء بیست و یکم اگست که گفته می شود از اسلحهء کیمیاوی در آن استفاده شده است، ادامه دارد.

Your browser doesn’t support HTML5

هراس از آتشباری قوای توپخانهء سوریه در اسراییل افزایش یافته است