کری: حکومت سوریه بخاطر جنایت علیه بشریت، نباید بدون مجازات بماند

جان کری وزیر خارجهء امریکا

وزیر خارجه امریکا، دلایل بیشماری را ارایه کرده که رژیم سوریه را به استفاده از اسلحه کیمیایی متهم میسازد.

جان کری به روز جمعه گفت: حکومت سوریه بخاطر جنایت علیه بشریت، نباید بدون مجازات بماند.

وزیر خارجه امریکا می گوید: استخبارات تایید می کند که در راکت های پرتاب شده در دمشق، از گاز کیمیایی استفاده شده است.

جان کری به روز جمعه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: این گونه راکت ها تنها در اختیار رژیم سوریه قرار دارد.

به گفته او، هزاران گزارش را از یازده محل جداگانه در دمشق دریافت کرده اند که علایم مسموم شدن مردم را در نتیجه این گونه حملات نشان می دهد:

« ما می دانیم که راکت ها از کجا و در کدام زمان پرتاب شدند. ما می دانیم که به کجا و چی وقت اصابت کردند. ما می دانیم که این راکت ها فقط از مناطق تحت کنترول رژیم پرتاب شده و به مناطق تحت اداره مخالفین و یا محلات مورد نزاع برخورد کرده است.»

وزیر خارجه امریکا همچنان گفت که رژیم بشار الاسد، بیشترین اسلحه کیمیایی را در تمامی شرق میانه در کنترول دارد.

او افزود: ایالات متحده امریکا حالا می داند که حد اقل 1429 تن به شمول 426 کودک در نتیجه استعمال اسلحه کیمیایی در پایتخت سوریه کشته شدند.

جان کری این را هم گفت که تیم تحقیق سازمان ملل متحد تنها این مورد را تایید کرده می تواند که اسلحه و گاز کیمیایی در سوریه استفاده شده، اما نه این که توسط کی و کدام گروه.

در این میان، مارتین نیسیرکی سخنگوی سازمان ملل متحد در یک نشست خبری به روز جمعه گفت که تیم تحقیقاتی این سازمان کارش را در دمشق تمام کرده و روز شنبه سوریه را ترک خواهد کرد:

« حالا تیم کارش را برای جمع آوری نمونه و شواهد مربوط به حادثه بیست و یکم اگست تکمیل کرده است. آنها بسته بندی کرده و دمشق و سوریه را فردا ترک خواهند گفت.»

در این میان منشی عمومی ناتو می گوید: متحدین غربی و نظامی ناتو در حملات تنبیهی بخاطر مجازات دمشق برای استفاده از اسلحه کیمیایی شامل نخواهند بود.

اما اندریس فوگ راسموسن افزود: استفاده از اسلحه کیمیایی خواهان عکس العمل بین المللی است تا چنین اقدامی دیگر تکرار نشود.

از جانب دیگر، مخالفت پارلمان بریتانیا برای مداخله نظامی در سوریه، حمایت روسیه را به همراه داشته است.

یوری اوشاکوف مشاور ارشد امور خارجی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به روز جمعه گفت: اقدام پارلمان بریتانیا، تصمیم و نظریه اکثریت مردم در اروپا را ابراز می کند.

فرانسه گفته که با وجود تصمیم بریتانیا، از اقدام نظامی علیه سوریه حمایت می کند اما وزیر خارجه ایتالیا گفته که باید هیچ حمله نظامی پیش از صدور قطعنامه سازمان ملل متحد صورت نگیرد.