اوباما: امریکا باید علیهء رژیم سوریه اقدام نظامی کند

رییس جمهور امریکا بارک اوباما

رییس جمهور امریکا تصمیم گرفته که ایالات متحده امریکا باید علیهء رژیم بشارالاسد اقدام نظامی کند.

بارک اوباما افزوده است پس از آن که گزارش های اداره های استخباراتی امریکا تایید کرد که رژیم سوریه در حومه های دمشق از سلاح کیمیایی استفاده کرده، امریکا باید علیه رژیم اسد اقدام کند:

« بعد از غور محتاطانه، تصمیم گرفتم که ایالات متحدهء امریکا باید علیهء اهداف رژیم سوریه اقدام نظامی کند. این یک مداخلهء درازمدت نخواهد بود. ما در آن جا سربازان خود را نمی فرستیم. در عوض، اقدام از لحاظ زمانی و وسعت آن محدود خواهد بود. اما، من متیقن هستم که می توانیم رژیم اسد را به خاطر استفادهء سلاح کیمیایی پاسخگو و مسوول بدانیم، ازین نوع برخورد جلوگیری کنیم و ظرفیت شان را برای انجام آن تضعیف کنیم. »

رییس جمهور اوباما افزود که رییس کمیتهء لوی درستیزان امریکا به او گفته است که آمادهء اند هر وقت که بخواهند دست به اقدام نظامی بزنند.

اوباما همچنین گفت که به اساس گفتهء مقام های نظامی این کشور، ماموریت نظامی امریکا از لحاظ زمانی حساس نخواهد بود، یعنی می تواند فردا، یک هفته بعد یا یک ماه بعد انجام شود.

اوباما گفته است نخست تلاش می کند تا در مورد استفاده قوه نظامی اجازهء کانگرس امریکا را بگیرد.

قرار است کانگرس امریکا در نهم ماه سپتمبر از رخصتی تابستانی خود برگردد و بحث روی این موضوع در همان هفته آغاز خواهد شد. رهبران کانگرس از تصمیم اوباما برای گرفتن اجازهء اعضای کانگرس ستایش کرده اند.

اوباما گفته است که حملهء نظامی احتمالی علیهء سوریه بدون در نظرداشت این که آیا قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد استفاده از قوت نظامی را اجازه می دهد یا نه انجام خواهد شد.

اوباما گفته است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد این مساله فلج شده و این که حملات نظامی محدود ایالات متحدهء امریکا به اجازهء شورای امنیت نیاز نخواهد داشت.

درین حال، رییس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین در مورد این که حکومت سوریه در حملات اخیر از اسلحه کیمیایی کار گرفته، مخالفت نشان داده است.

پوتین دیروز در سفر به منطقهء ولادی وستوک گفت:
« بارک اوباما رییس جمهور امریکا که جایزه صلح نوبل را بدست آورده است، باید در مورد قربانیان احتمالی حمله نظامی بر سوریه فکر کند. »

به گفتهء آقای پوتین شدیداً غم انگیز خواهد بود اگر امریکا علیه سوریه به صورت یک جانبه دست به اقدام نظامی بزند.