بارک اوباما از کانگرس خواست حمله بر سوریه را تصویب کند

این اعلان رییس جمهور اوباما مبنی بر اینکه از کانگرس امریکا خواهان اجازهء حمله نظامی بر سوریه خواهد شد، عکس العمل های رسمی اندکی را در سطح بین المللی به دنبال داشته است.

شینزو آبی صدراعظم جاپان گفته است، حکومت وی بحث در کانگرس امریکا را از نزدیک تعقیب می کند:

« به باور من اعلان رییس جمهور اوباما، نمایانگر تصمیم قوی وی در این مساله است. ما آنچه را در کانگرس واقع می شود از نزدیک مشاهده خواهیم کرد و جهت جمع آوری معلومات به امید بهتر شدن حالات، با جامعه بین المللی همکاری خواهیم کرد. »

وایل الحلقی صدراعظم سوریه می گوید، اردوی کشورش کاملاً آماده است به هر اقدام امریکا پاسخ دهد.

محمد علی جعفری رییس سپاه پاسداران انقلاب ایران می گوید، این یک خیال است که فکر کنیم، یک مداخله نظامی فقط به سوریه محدود خواهد بود.

محمد عبود معاون بخش شرقی قومانده مشترک اپوزسیون سوریه، از اعلان اوباما مبنی بر مداخله نظامی در سوریه استقبال کرده است:

« ما از دیر به این سو منتظر این تصمیم بودیم. با وجود آنکه این تصمیم امریکا وقت زیاد گرفت، آنها در نهایت تصمیم گرفتند. مردم سوریه و جنگجویان آزادی خواه خیلی خرسند اند که رییس جمهور اوباما این تصمیم را اتخاذ کرد، ولی آنچه از سخنان وی برداشته ایم این است که در این مورد صحبت های در کانگرس صورت خواهد گرفت. »

نیکولس مدورو رییس جمهور وینزویلا دیروز تصمیم اوباما را مورد انتقاد قرار داده گفت، وی به ملل متحد اعتنایی نکرده است.

الکسی اوشکوف رییس کمیته روابط خارجی دوما یا پارلمان روسیه می گوید، اوباما این مساله را به کانگرس به این سبب راجع ساخته است تا جنگ را به شکلی توجیه نموده و قانونیت بدهد.

بعد از اعلان دیروز رییس جمهور اوباما، قصر سفید مسوده سندی را به کانگرس فرستاد که به اوباما صلاحیت رسمی استفاده از قوه را در مقابل هر نوع استفاده احتمالی از سلاح کیمیاوی را میدهد.

دیوید کمیرون صدراعظم بریتانیا و فرانوا اولاند رییس جمهور فرانسه از تصمیم اوباما استقبال کرده اند.

کامیرون هفته گذشته نتوانست آرای پارلمان بریتانیا را در مورد مداخله نظامی در سوریه به دست آورد. فرانسه یکی از بزرگترین حامیان مداخله نظامی در سوریه بوده و گفته است در این عملیات، شرکت خواهد کرد.

روسیه و چین مخالفت شانرا با اقدام نظامی در مقابل سوریه ابراز داشته و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه دیروز گفت، اوباما این را ثابت نساخته است که اردوی سوریه در مقابل مخالفین اش از سلاح کیمیاوی استفاده کرده باشد.