چک هیگل و جان کری در مورد سوریه به کانگرس معلومات می دهند

در حالی که رییس جمهور امریکا بارک اوباما خواهان حمایت کانگرس آنکشور در مورد اقدام نظامی در برابر رژیم سوریه شده است، قرار است وزرای خارجه و دفاع امریکا امروز به سنای آنکشور حضور یافته و بیاناتی داشته باشند.

اوباما به دلیل آن اقدام اخیرش در مورد سوریه را اعلان کرد که گفته شد، رژیم سوریه ماه گذشته در مقابل مخالفین اش از سلاح کیمیاوی استفاده کرد. چک هیگل وزیر دفاع و جان کری وزیر خارجه امریکا امروز در کمیته روابط خارجی سنای امریکا حضور یافته معلومات می دهند.

اوباما به روز شنبه گفت، به دلیل استفاده سلاح زهری توسط رژیم اسد در مقابل مخالفین اش به تاریخ بیست و یکم ماه اگست در اطراف شهر دمشق، خواهان حمایت کانگرس از یک اقدام محدود نظامی در برابر رژیم سوریه می باشد.

فرانسه به روز دوشنبه گزارش استخباراتی را نشر کرد که رژیم اسد را، متهم به حمله یی ماه گذشته کرده بود. بشار ال اسد رهبر سوریه هشدار داده است که حملات نظامی علیه سوریه منتج به وسعت جنگ در شرق میانه خواهد شد.

جنجال های سوریه در حالی ادامه دارند که ملل متحد امروز از بحران مهاجرین سوریه هشدار داده گفت، این بحران یکی از تراژیدی های بزرگ زمان است.

بر اساس گزارش ها، بیش از 2 میلیون سوریه یی که نصف آنها اطفال اند، به خارج فرار کرده و حدود 4.2 میلیون تن دیگر در داخل سوریه بیجا شده اند. انتونیو گوتیریس کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهنده گان امروز گفت، هیچ واژه یی برای ابراز این تراژیدی وجود ندارد:

« این یک تحول گیچ کننده می باشد. این بزرگتری بحران بیجا شدن مردم است. دو سال در بر گرفت تا تعداد مهاجرین به یک میلیون رسید، اما یک میلیون دیگر در ظرف شش ماه بیجا شدند. این تنها سرعت را در مهاجرت نشان نمی دهد، تنها یک مشکل بشری نیست و تنها این هم نیست که تعداد بیجا شده گان داخلی به بیش از 4 میلیون رسیده است، بلکه این حالت یک تهدید بزرگ به صلح و امنیت منطقه و جهان نیز بشمار می رود. »

گوتیریز افزود، دو میلیون مهاجر سوریه نه تنها 9 برابر افزایش را در 12 ماه اخیر نشان میدهد بلکه حکایتگر دو میلیون قصه غمناک هم می باشد.

یو ان ایچ سی آر یا اداره مهاجرین ملل متحد می گوید، روزانه حد اوسط پنج هزار سوریایی از خشونت های جاری در سوریه فرار می کنند.