لاوروف: سوریه ذخایر اسلحه کیمیایی اش را به سازمان ملل بسپارد

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه به روز دوشنبه گفت: جامعه بین المللی در خصوص سپردن اسلحه کیمیایی سوریه، پیشنهادش را به ولید المعلم وزیر خارجه آنکشور سپرده است.

لاوروف این موضوع را به روز دوشنبه در جریان دیدارش با ولید المعلم در مسکو مطرح کرد:
« ما نمیدانیم که سوریه این موضوع را می پذیرد یا نه، اما اگر کنترول جامعه بین المللی بالای اسلحه کیمیایی سوریه حاصل شود، برای ما اطمینان میدهد که جلو اقدامات نظامی علیه سوریه را بگیریم. پس ما همین حالا کار خود را با دمشق آغاز می کنیم و از مقامات سوریه می خواهیم که نه تنها این پیمان را که براساس آن تمامی ذخایر اسلحه کیمیایی تحت بررسی جامعه بین المللی قرار گیرد، بپذیرند بلکه پس از آن کاملاً از بین برده شود و سوریه به صورت کامل با سازمان های بین المللی در خصوص جلوگیری از اسلحه کیمیایی دخیل باشد. »

وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو در این مورد انتظار پاسخ فوری و مثبت را دارد.

ولید المعلم وزیر خارجه سوریه از این پیشنهاد روسیه استقبال کرد اما جزئیات بیشتر در این مورد نداد.

« در دیدار امروز ما با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه، او پیشنهاد ابتکار در مورد نظارت از اسلحه کیمیایی را مطرح کرد. در این مورد من یاد آور می شوم که جمهوری عربی سوریه از این پیشنهاد روسیه استقبال می کند. انگیزه این پیشنهاد، نگرانی رهبری ما در مورد زنده گی اتباع کشور ما و امنیت کشور ماست. همچنان باور رهبری روسیه انگیزه دیگری برای ماست. »

مسکو در حالی این پیشنهاد را مطرح کرده که جان کری وزیر خارجه امریکا در لندن گفت: بشار الاسد رییس جمهور سوریه در جریان یک هفته می تواند با سپردن اسلحه کیمیایی اینکشور، جلو عملیات نظامی بر سوریه را بگیرد.

از سوی دیگر، تونی بلینکین، معاون مشاور امنیت ملی امریکا گفته که واشنگتن، این پلان روسیه را به دقت نظارت می کند.

در یک انکشاف دیگر، بان کی مون منشی عمومی سازمان ملل متحد گفته که از شورای امنیت می خواهد تا از سوریه درخواست کند که اسلحه کیمیایی اش را به محلی منتقل سازد که در آنجا به ساده گی نگهداری و به آسانی از بین برده شود.

ایالات متحده امریکا نیرو های وفادار به بشار الاسد را متهم می کنند که در حمله بیست و یکم اگست، با استفاده از اسلحه کیمیایی، بیش از یک هزار و چهارصد تن را کشته اند.

اما رژیم اسد این اتهام را رد کرده و می گوید که اسلحه کیمیایی از سوی مخالفین حکومت او استفاده شده است.