نگرانی اوباما در مورد پیشنهاد روسیه در بارهء سوریه

بارک اوباما رییس جمهور امریکا می گوید، پیشنهاد روسیه که حکومت سوریه تمام اسلحه کیمیاوی اش را تحت کنترول بین المللی بگذارد، یک انکشاف احتمالاً مثبت است ولی نگران است که رژیم اسد ازین پیشنهاد، استفاده تکتیکی کند.

اوباما این مساله را دیروز در سلسله از مصاحبه های تلویزیونی اش در حالی ابراز داشت که اعضای کانگرس امریکا روی این مساله بحث می کردند که آیا به یک مداخله یی نظامی در سوریه به دلیل استفاده از سلاح کیمیاوی، اجازه دهند یا خیر.

اوباما به برنامه نیوز هور تلویزیون پی بی اس گفت، به وزیر خارجه جان کری دستور داده است تا با مقامات روسی در مورد امکان تسلیم دهی سلاح کیمیاوی سوریه، بحث کند:

« هدف من در این این پروسه این بوده است تا یقینی سازم استفاده بیشرمانهء سلاح کیمیاوی را که شاهد آن بودیم، تکرار نگردد. اگر برای رسیدن به این هدف راهی دیپلوماتیک وجود دارد، آنرا ترجیح میدهم. شما میدانید که من جان کری را وظیفه داده ام مستقیماً با روس ها صحبت نموده موضوع را به شکل دقیق بررسی کند و اگر ما بتوانیم با تلاش های دیپلوماتیک، میکانیزمی را برای معامله با سلاح کیمیاوی سوریه دریابیم، من کاملاً حامی آن ام. ولی ما این موضوع را به طور دقیق مشاهده خواهیم کرد. »

اوباما در مصاحبه با پی بی اس، این پیشنهاد را ادامهء بحث های خواند که از چندی به این طرف، با رییس جمهور روسیه ولادیمر پوتین داشته است.

تعدادی از اعضای کانگرس امریکا شک و تردید شانرا در این مورد ابراز داشته اند که مداخله نظامی بتواند، اقدام مناسب علیه رژیم سوریه به سبب حمله کیمیاوی بیست یکم اگست در دمشق باشد که در آن بیش از 1400 نفر کشته شدند. نظر پرسی ها هم نشان داده اند که اکثر امریکایی ها، مخالف مداخله امریکا در جنگ سوریه اند.

حکومت سوریه امروز از پیشنهاد تسلیم دهی اسلحه کیمیاوی اش استقبال کرد. این پیشنهاد از سوی سرگی لافروف وزیر خارجه روسیه بعد از آن ارایه شد که جان کری وزیر خارجه امریکا گفت، سوریه اگر اسلحه کیمیاوی اش را تحت کنترول بین المللی بگذارد می تواند، از حملات نظامی امریکا جلوگیری نماید.

بنکی مون سرمنشی ملل متحد نیز ازین این پیشنهاد حمایت کرده است. فرانسه، بریتانیا و آلمان گفته اند خوب است این کار امتحان شود. چین و ایران نیز از این پیشنهاد استقبال نموده اند.

بشار ال اسد رهبر سوریه خود در مصاحبه با چارلی روز یک ژورنالیست معروف امریکایی، حق رییس جمهور اوباما مبنی بر تعین خط سرخ برای استفاده از سلاح کیمیاوی را که در سال 2012 نموده بود، مورد سوال قرار داده است:

« اوباما چنین سرحدی را تعیین کرد، وی می تواند چنین سرحد را برای خود و کشور خود تعیین کند نه برای دیگر کشور ها. ما از خود خطوطی داریم، مثل حاکمیت ملی و استقلال ما. ایالات متحده در عراق از یورانیم استفاده کرد، اسراییل از فاسفورس در غزه کار گرفت، هیچ کس چیزی نگفت. پس این خطوط سرخ چی شدند، ما خطی سرخی را نمی بینیم. »

بشار ال اسد همچنان هشدار داد که ایالات متحده در صورت حمله بر سوریه، با عکس العمل مواجه خواهد شد.