ایران، روسیه و چین از تصمیم سوریه استقبال کردند

ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin) رییس جمهور روسیه روز جمعه در شهر بشکیک در جریان صحبت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای، با ابراز استقبال از تصمیم سوریه در زمینهء پیوستن به کنوانسیون ممنوعیت اسلحهء کیمیاوی، اظهار داشت، این حرکت نشان دهندهء ارادهء قوی حکومت سوریه در زمینه حل منازعه در آن کشوراست.

ولادیمیر پوتین در جریان سخنرانیش در اجلاس سازمان همکاری شانگهای با تاکید برمخالفت شدید آن کشور با استفاده از قوا بر ضد رژیم سوریه، اظهار داشت:
« بعد از این سوریه عضویت کامل کنوانسیون منع اسلحهء کیمیاوی را حاصل می کند. تصور می کنم، ما باید از این اقدام رهبران سوریه استقبال کنیم. من امیدوارم این مساله برای حل منازعهء سوریه یک گام مهم است و نشان می دهد که متحدان سوریایی ما برای تعقیب این راه، ارادهء جدی دارند.»

سازمان ملل متحد روز پنجشنبه تایید نمود که حکومت سوریه رسماً تقاضای پیوستن را با پیمان منع اسلحهء کیمیاوی سال 1997 کرده است.

روسیه پیشنهاد کرده است که سوریه برای جلوگیری از تهدید حملهء نظامی ایالات متحدهء امریکا، اسلحهء کیمیاویش را بسپارد.

چین و ایران نیز از تصمیم سوریه استقبال کرده اند. هونگ لی (Hong Lei) سخنگوی وزارت خارجهء چین روز جمعه در یک کنفرانس خبری در پیکنگ در مورد داخل شدن سوریه به کنوانسیون منع اسلحهء کیمیاوی، گفته است:
«ما از پیشنهاد حکومت سوریه و آرزوی داخل شدن به پیمان منع اسلحهء کیمیاوی استقبال می کنیم. ما تصور می کنیم، این حرکت یک گام و موقف مهم ایست که حکومت سوریه اتخاذ کرده است. ما امیدواریم که همهء جوانب ذیدخل با استفاده از این فرصت مهم که با پیشنهاد روسیه برای حل دیپلوماتیک مسالهء اسلحهء کیمیاوی در سوریه فراهم شده است، استفاده کنند.»

حسن روحانی رییس جمهور ایران در جریان سخنرانیش در اجلاس سازمان همکاری شانگهای، روز جمعه پیشنهاد روسیه و تقاضای پیوستن سوریه را به کنوانسیون منع اسلحهء کیمیاوی، گام ها نخستین خوانده است.

جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا و سرگی لاوروف وزیر خارجهء روسیه گفته اند، امیدوارند که امحای اسلحهء کیمیاوی سوریه، برنامهء تدویر کنفرانس بین المللی صلح سوریه را دوباره احیا کند.

وزرای خارجهء امریکا و روسیه بعد از ملاقات با اخضر ابراهیمی فرستادهء خاص سازمان ملل متحد برای سوریه، روز جمعه در ژینو گفته اند، آن ها توافق کرده اند که در اخیر ماه جاری در نیویارک ملاقات کرده، در مورد تعیین تاریخ تدویر کنفرانس بین المللی صلح سوریه که از مدت ها به اینسو به تعویق افتاده است، موافقت کنند.

بشارالاسد رییس جمهور سوریه می گوید، با سپردن اسلحهء کیمیاوی نه به خاطر هراس از تهدید های امریکا، بلکه به خاطر دیپلوماسی روسیه، موافقت کرده است.

این در حالیست که سازمان دیده بان حقوق بشر یا هیومن رایتس واچ بر حکومت سوریه و نیرو های طرفدار آن اتهام وارد کرده است که در ماه می سال جاری در یک شهرعمدتاً سنی نشین کرانهء مدیترانه، حدود 250 تن را اعدام کرده است.

Your browser doesn’t support HTML5

ایران، روسیه و چین از تصمیم سوریه استقبال کردند