رهبران جهان از توافق امریکا و روسیه استقبال کرده اند

رهبران جهان از توافق امریکا و روسیه استقبال کرده اند که بر اساس آن، سوریه در جریان یک هفته، فهرست تمام سلاح کیمیاوی اش را تهیه نموده و دستگاه سلاح کیمیاوی ، تا اواسط سال 2014 نابود خواهد کرد.

این توافق روسیه و امریکا بعد از گفتگوهای سه روزه در ژینو، توسط جان کری وزیر خارجه امریکا و همتای روسی اش سرگی لافروف، به روز شنبه اعلان شد.

ونگ یی وزیر خارجه چین دیروز حین ملاقات با همتای فرانسوی اش لورنت فبیوس که از پیکینگ دیدن می کند، چنین گفت:

" چین از توافقنامهء که به آن در ژینو، توسط امریکا و روسیه، در مورد معامله با دستگاه کیمیاوی سوریه، دست یافته شد، استقبال می کند. ما به این باوریم که چهارچوب این توافقنامه، تنش های موجود روی دستگاه سلاح کیمیاوی سوریه را کاهش داده و یک طرز دید جدید را در بخش استفاده از میتودهای صلح آمیز برای حل معضله سلاح کیمیاوی سوریه، در دست میدهد. "

وزیر خارجه فرانسه لورنت فبیوس در این مورد گفت، در چند روز آینده سلسله صحبت های را در مورد این موضوع انجام خواهد داد.

نبیل ال عربی رییس اتحادیه عرب، دیروز این توافق جدید را، یک قدمی نزدیکتر به سوی حل سیاسی معضله سوریه عنوان کرد.

علی حیدر وزیر دولت سوریه در امور مصالحه، توافقنامه پیشنهاد شده از سوی روسیه و امریکا را، یک پیروزی برای سوریه خوانده و گفت، این توافقنتامه از یک جنگ جلوگیری کرده و مردم سوریه را در خارج شدن از بحران جاری، کمک خواهد کرد.

در این حال ایتلاف ملی اپوزیسیون سوریه، این پلان روسیه و امریکا را مورد انتقاد قرار داده و گفته است، بشار ال اسد به طور مکرر نشان داده است که بر وعده های وی نمی توان اعتماد کرد.