سوریه باید فهرست تمام سلاح کیمیایی اش را امروز ارایه کند

بشارالاسد رییس جمهور سوریه

اعضای سازمان منع استفاده از سلاح کیمیایی قرار است در اوایل هفتهء آینده جهت رسیدگی به فهرست سلاح کیمیایی سوریه و به خاطر توافق روی موافقتنامه روسیه-امریکا در ارتباط به از بین بردن تمام سلاح کیمیایی سوریه در ظرف 9 ماه، تشکیل جلسه دهند.

این پلان و جدول زمانی توسط جان کری وزیر امور خارجه امریکا با همتای روسیه اش سرگی لاروف در هفته گذشته در شهر ژینو طرح و تعیین شد که هدف آن از بین بردن سلاح کیمیایی بشار الاسد و رفع تهدید اقدام نظامی فوری از سوی واشنگتن بود.

بر اساس این پلان، به سوریه تا امروز شنبه وقت داده شده بود که فهرست تمام سلاح کیمیایی را که در اختیار دارد، ارایه کند.

متخصصان امنیتی می گویند، سوریه حدود یک هزار تن مواد کیمیایی زهردار به شمول گاز سارین در اختیار دارد.

مشخصات استفاده سلاح کیمیایی با کاربرد گاز سارین در حمله 21م ماه اگست در اطراف شهر دمشق از سوی مفتشین سازمان ملل متحد بدست آمده است.

جان کری گفت، او دیروز با وزیر خارجه روسیه از طریق تلیفون صحبت کرده و به ادامه همکاری موافقه کردند:

« من فقط می گویم که امروز صبح با لاروف وزیر خارجه روسیه گفتگوی آزاد و طولانی داشتم. ما در مورد همکاری صحبت کردیم که موافقت هر دو جانب به ادامه اقدامات نه تنها با پذیرفتن قوانین و مقررات سازمان منع سلاح کیمیایی، بلکه صحبت روی یک قطعنامه قوی و محکم در ملل متحد بود.»

ایالات متحدهء امریکا و متحدین آن می گویند، گزارش مفتشین سازمان ملل متحد در این هفته هیچ شک و تردید را باقی نماند که نیرو های امنیتی رییس جمهور اسد مسوول کشتار 21م ماه اگست در دمشق نباشند.

همزمان با این، اسد شورشیان را مسوول این حمله می داند و مسکو می گوید که اسناد و شواهدی که مسوولان حمله را نشان دهند، روشن و مشخص نیست.

حکومت سوریه پلان امریکا- روسیه را پذیرفته و همین اکنون در تلاش پیوستن به سازمان منع استفاده از سلاح کیمیایی است.