سفینهء فضایی ویاژر- یک (Voyager) از نظام شمسی خارج شد

سفینهء فضایی ویاژر- یک (Voyager) که سی و شش سال قبل از امروز در سال 1977 به فضا پرتاب شده است

سفینهء فضایی بدون سرنشین ویاژر- یک (Voyager) بالاخره روز پنجشنبه دوازدهم سپتامبر سال جاری (2013) میلادی از نظام شمسی خارج شد.

سفینهء فضایی ویاژر- یک (Voyager) سی و شش سال قبل از امروز در سال 1977 به فضا پرتاب شد و با تکنولوژی مجهز است که امروز نهایت خنده آور می نماید، اما در آن روز گار بزرگترین دستاورآورد زمانه بود. این سفینه با یک تیپ ریکاردرهشت ترک و کمپوتری تجهیز شده است که حافظهء آن 24 هزار مرتبه کمتر تر از ضعیف ترین تلیفون موباییل است.

اینک سفینهء فضایی ویاژر- یک، حدود 19 ملیارد کیلومتر که با 25 هزار مراتبه مسافرت به مهتاب برابر است، از زمین فاصله دارد و به سرعت حدود 61 هزار کیلومتر در ساعت در فضای خارج از نظام شمسی حرکت می کند.
زیگنال های که توسط سفینهء فضایی ویاژر- یک به زمین فرستاده می شود، بعد ازسپری کردن 17 ساعت و 22 دقیقه، به مرکز ادارهء تحقیقات فضایی امریکا (ناسا) می رسد.
متخصص ارشد برنامهء ویاژر (Voyager) ادارهء تحقیقات فضایی امریکا (ناسا) ادوارد سی. ستون (Edward C. Stone) 77 ساله که از سال 1972 به اینسو بالای این پروژه کار می کند، می گوید:
"ما باید به این تاریخ، خیلی به دقت نگاه کنیم. این یک لحظهء خیلی حساس و تاریخی است که با آن یک ماموریت کاملاً جدید آغاز می شود."

تجهیزات سفینهء فضایی بدون سرنشین ویاژر- یک (Voyager) با کاهش تدریجی انرژی برق با استفاده از یک فرستندهء 23 وات که قدرت مصرف برق آن با چراغ معمولی یخچال برابر است، تا سال 2025 به ارسال اطلاعات ادامه خواهد داد.

تعیین موقعیت دقیق سفینهء فضایی ویاژر- یک به دانشمندان امکان مطالعات دقیق شعاع کهکشانی و کیهانی را مساعد می سازد. دانشمندان خواهند توانست در مورد ستاره گان در فاصلهء های خیلی دور از زمین، معلومات حاصل کنند.

در سال 1977 همزمان با پرتاب سفینهء فضایی ویاژر- یک، سفینهء فضایی ویاژر- دو نیز به فضا پرتاب شد که به استقامت کاملاً مخالف در حرکت بوده، تا هنوز در مورد اینکه آیا از نظام شمسی خارج شده است یا خیر؟ معلومات در دست نیست.

ادارهء تحقیقات فضایی امریکا (ناسا) می گوید، سفینهء فضایی ویاژر- یک، زمانیکه از کنار ژوپیتر (Jupiter) و زحل (Saturn) می گذشت، عکس های دقیق آن را به زمین ارسال کرده است. به خاطر صرفه جویی در مصرف انرژی برق در سال 1990 ارسال عکس توسط سفینهء فضایی ویاژر- یک متوقف ساخته شد.

به این ترتیب خواب مسافرت به ماورای نظام شمس تحقق یافت و انتظار می رود 40 هزارسال بعد از امروز سفینهء فضایی ویاژر- یک در نظام کیهانی (Camelopardalis) به نزدیک ترین ستاره با زمین به نام (AC+793888) نزدیک شود.