«حکومت سوریه راه رساندن کمک به مناطق محاصره شده را ضمانت کند»

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه موافقتی را تصویب نمود که به اساس آن از حکومت سوریه تقاضا می شود راه های رساندن کمک به افراد ملکی را که در مناطق جنگ اسیر مانده اند باز نماید.

در اعلامیه ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنان در مورد رساندن کمک ها در دو طرف سرحدات سوریه سخن گفته می شود.

در یک اعلامیه نو که توسط اطریش و لوکسامبورک پیشنهاد شده است شورای امنیت همچنان در مورد افزایش درجه خشونت در سوریه اظهار نگرانی کرده است.

در این اعلامیه از حکومت سوریه و تمام اطراف ذیدخل تقاضا می شود که اقدامات لازمی را پیش بگیرند تا تلاش های سازمان ملل متحد برای رساندن کمک ها به مردم نیازمند در سوریه به نتیجه برسد.

رییس شعبه بشری در سازمان ملل متحد خانم ولیری اماس در اجلاس دیروزه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت:
« در منطقه ما باید شاهد حمایت بزرگتر و منسجم تر از خود مهاجرین و کشورهای باشیم که از مهاجرین میزبانی می کنند. ما امیدواریم که کشورهای عضو به این تعهد واضح توجه کنند و با سخاوت بیشتر اقدام نمایند. یک جریان منظم تمویل کمک ها به کمک دهنده گان زمینه رساندن کمک را فراهم می سازد و راه دوام کمک ها را به مردم نیازمند باز می سازد. »

هرچند حکومت سوریه گفته است که مخالف ماموریت های کمک رسانی کشورهای همسایه می باشد زیرا این کمک ها به شورشان می رود، اما سفیر سوریه در سازمان ملل متحد بشار جعفری اظهار داشت که کشورش از برنامه کمک رسانی حمایت می کند:

« حکومت من هنوز هم کاملاً متعهد است که برنامه رساندن کمک های بشری مورد نیاز کاملاً عملی شود. ما با خانم ولیری اماس پلان پنجم پاسخ به کمک های بشری را امضا کردیم و به پلان های قبلی عمیقاً و کاملاً احترام گذاشته و به عملی کردن آنها متعهد می باشیم. از این رو حکومت سوریه یک جزء تلاش های دسته جمعی برای رساندن کمک به مردم سوریه می باشد در هر جای که باشند. »

سازمان ملل متحد می گوید که تا ختم سال جاری تعداد مهاجرین سوریه ممکن است به سه میلیون نفرو تعداد بیجا شدن داخلی این کشور به شش میلیون برسد.