وضعیت زندگی نابینایان در افغانستان نگران کننده است

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از وضعیت بد زندگی نابینایان در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از نهاد های مربوطه می خواهد تا زمینه های آموزش، خدمات صحی، مشارکت اجتماعی و اشتغال را برای افراد نابینا مهیا سازد.

احمد ضیا لنگری نماینده کمیسیون مستقل حقوق بشر به روز یکشنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی نابینایان گفت، در حال حاضر حدود 400 هزار تن در افغانستان از ناحیه چشم معلول اند.

آقای لنگری همچنان گفت، شماری زیاد از نابینایان مخصوصاً زنان و دختران در افغانستان به تعلیم و تربیه دسترسی ندارد.

« یکی از مشکلات عمده آنها مشکل آموزش است، در افغانستان شاید کمتر از یک هزار نفر به خط بریل که یگانه وسیله که خواهران و برادران نابینای ما از آن استفاده می کنند وجود دارد، اما بقیه با این خط بریل آشنایی ندارند که این خود یک مشکل بزرگ است در کشور تا کنون فقط سه مکتب برای نابینایان ساخته شده که این تعداد بسیار محدود است.»

آقای لنگری همچنان گفت، در افغانستان وسایل تعلیمی مخصوصاً خط بریل و کتاب برای نابینایان بسیار اندک است.

به گفته مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر، حکومت باید برنامه های آگاهی دهی را برای مردم بیشتر بسازد تا مشکلات معلولین را در جامعه درک نمایند و معلولین بتوانند مانند یک فرد سالم در اجتماع زندگی نمایند.

به اساس معلومات وزارت معارف، در حال حاضر 20 درصد نابینایان به تعلیم و تربیه دسترسی دارند.

در همین حال شماری از دختران نابینا نیز مشکلات شان را در جامعه تایید کرده می گویند که حکومت باید برای حل مشکلات شان توجه بیشتر نماید.

فاطمه یک تن از این دختران در صحبت با رادیو آزادی مشکلات شان را چنین بیان کرد:

« زمانیکه بیرون می روم و یگان نفر برایم می گوید که تو نابینا هستی درس خوانده نمی توانی بسیار مایوس می شوم، در فامیل سه خواهر و یک برادر هستیم که همه نابینا می باشیم.»

اما مقام های وزارت کار و امور اجتماعی شهدا و معلولین می گویند که نابینایان در بخش تعلیم و تربیه هیچ نوع مشکل ندارند.

ثریا پیکان معین این وزارت که در محفل تجلیل از روز جهانی نابینایی صحبت می کرد گفت که تلاش به هدف مساعد ساختن زمینه کار به معلولین مخصوصاً نابینایان جریان دارد.

به اساس ارقام ارایه شده از سوی وزارت کار و امور اجتماعی در حال حاضر حدود هشت صد هزار تن معلول و معیوب در افغانستان اند که بیش از صد هزار تن آنها ثبت و راجستر این وزارت بوده و ماهانه یک مقدار حقوق دریافت می نمایند.

در گذشته ها یک تعداد از معلولین و معیوبین به خاطر آنچه که بی توجهی حکومت به وضعیت شان خوانده اند، چندین بار در شهر کابل دست به اعتراض و مظاهره زده اند.

فرشته ندا