سمارت فون تان را خودتان بسازید!

با گذشت هر روز استفاده از تلیفون های موباییل سمارت فون بیشتر می شود. دایره استفاده از آن هم خیلی فراتر از تحکیم مکالمات تلیفونی رفته است. امروز با تلیفون های سمارت فون می توان به شبکهء جهانی انترنت دسترسی حاصل کرد، از طریق فیسبوک، تویتر، تامبلر، یوتیوب و سایر شبکه های اجتماعی با جهان ارتباط قایم کرد؛ از طریق چی. پی. اس و ستلایت آن آدرس ها را یافت، صدا و ویوید را ثبت و ارسال کرد. حتی می شود با سمارت فون طیارات بی پیلوت را رهبری کرد. خلاصه اینکه تقریباً همهء آنچه را که امروز می توان با کمپیوتر انجام داد، با سمارت فون هم ممکن است.

اما هر روزی که می گذرد به عملیه های که با سمارت فون می توان انجام داد، افزوده می شود و با آن لازم است، قدرت سمارت فون ها نیز ارتقا یابد و اکثراً لازم است، سمارت فون ها تعویض شوند. اما اخیراً دیف هاکینز(Dave Hakkens) یک دیزاینر آلمانی با یک ویب سایت ساده و ارایهء ویدیو از طریق شبکهء یوتیوب مفکورهء فون بلاکس (Phonebloks) را پیشنهاد می کند. این مفکوره خیلی ساده است. به جای خریداری سمارت فون جدید، می توان صفحه، بطری، سپیکر، حافظه، کمره و سایر اجزای سمارت فون را خود تبدیل کرد و بدین وسیله سمارت فون را مطابق به تقاضا های جدید عیار ساخت. خلاصه اینکه مانند ساختن چیزی از بلاک های لگوس (legos) سمارت فون ساخت.
دیف هاکینز(Dave Hakkens) می گوید:
"روزانه ما ملیون ها وسیلهء الکترونیک را به خاطر آنکه کهنه شده اند، دور می اندازیم. در حالیکه که شاید صرف یک پرزهء این وسایل الکترونیک مشکل داشته باشد و سایر پرزه جات آن کاملاً فعال و بدون مشکل اند. ما وسایل الکترونیک را به دلیلی دور می اندازیم که آن ها طوری دیزاین شده اند که دوام نکنند."

دیف هاکینز(Dave Hakkens) در ویدیوی که از طریق شبکهء یوتیوب نشر کرده است، چنین استلال می کند:
"تصور کنید این سمارت فون از شماست و شما همهء فعالیت هایتان را از طریق خدمات کلاود (cloud) انجام می دهید. پس چرا بلاک حافظهء تلیفون تان را با بلاک بطری بزرگتر عوض نکنید؟ اگر شما علاقمند به عکاسی هستید، پس چرا کمرهء سمارت فون تان را بهتر و مدرن تر نسازید؟ و اگر هم به آنچه که گفته شد علاقه ندارید، می توانید سپیکر بزرگتر و قوی تر را در سمارت فون تان نصب کنید."

به این ترتیب برای آنکه دیف هاکینز بتواند این پروژه را عملی کند به سرمایه گزاران، توسعه دهنده گان و تولید کننده گانی نیاز دارد که از وی حمایت کنند و دور نخواهد بود که به جای خریداری یک سمارت فون جدید، بتوان سمارت فون سابقه را خود مدرن و مطابق به نیاز های روز عیار ساخت.