آیا می توان برای همهء جهان خدمات انترنتی مجانی را فراهم کرد؟!

امروز کمتر کسی را در جهان می توان یافت که نام انترنت را نشنیده باشد. اما تعداد کسانی که از ارتباط با شبکهء جهانی انترنت محروم اند به حدود 5 ملیارد تن می رسد و تعداد آن نسبت به 2.7 ملیارد کسانی که در جهان با شبکهء انترنت ارتباط دارند، به مراتب بیشتر است.

آیا امکان دارد که برای همهء افراد باشندهء کرهء زمین خدمات انترنتی را فراهم کرد؟

اخیراً مارک زوکربرگ (Mark Zuckerberg) جوان 29 سالهء امریکایی که با ایجاد شبکهء اجتماعی فیس بوک انقلابی را در جهان ارتباطات انسانی به وجود آورد، در یک پیام از طریق صفحهء شخصی فیس بوک اش نوشته است که در همکاری با شرکت های سمسونگ الکترونیکس (Samsung Electronics)، نوکیا (Nokia) کوالکوم (Qualcomm) و شرکت های دیگر، شبکهء انترنت را برای همهء باشنده گان کرهء زمین فراهم خواهد کرد.

به این ترتیب 5 ملیارد یا 60 درصد باشنده گان کرهء زمین خواهند توانست با شبکهء جهانی انترنت به طور مجانی وصل شوند.

مارک زوکربرگ در تایم لاین صفحهء فیس بوک اش نوشته است:
« آنچه را که فیس بوک به مردم جهان داد، قدرت ارتباط است. در کشورهای در حال انکشاف، موانع بزرگ در برابر ارتباط و وصل شدن به اقتصاد اطلاعاتی وجود دارد. پروژهء (Internet.org) بر همه دشواری ها پیروز خواهد شد و انترنت را برای کسانی فراهم خواهد کرد که در حال حاضر توانایی استفاده از آن را ندارند.»

به این ترتیب اگر پروژهء (Internet.org) مارک زوکربرگ که شرکت های اریکسن (Ericsson)، میدیاتیک (MediaTek)، اوپرا (Opera) و دیگران از آن حمایت می کند، موفق شود، برای همهء کسانی که روی این کرهء خاکی زنده گی می کنند، امکان ارتباط با شبکهء جهانی انترنت میسر خواهد شد و رژیم ها مستبدی مانند ایران، کوریایی شمالی و دیگران نخواهند توانست حق ارتباط را از باشنده گان کشور هایشان سلب کنند و مردم افغانستان نیز دیگر مجبور نخواهند بود تا برای استفاده از انترنت با سرعت پایین و خدمات نامساعد، پول زیاد را بپردازند.

Your browser doesn’t support HTML5

آیا می توان برای همهء جهان خدمات انترنتی مجانی را فراهم کرد؟!