جان کری با همتای مصری اش ملاقات کرد

وزیر خارجه امریکا از مصریان خواست که مسیر دموکراسی را ادامه دهند و گفت که تنها دموکراسی می تواند در نهایت امر مصر را به ثبات و رفاه اقتصادی برساند. جان کری در حالی دیروز به قاهره رسید که قرار است محمد مرسی رییس جمهور برکنار شده مصر امروز محاکمه شود.

او متهم شده که هنگام تظاهرات ضد حکومت در ماه دسمبر سال گذشته در پیشروی قصر ریاست جمهوری، هواداران خود را به قتل مظاهره چیان تحریک کرده بود. در حالی که جان کری وزیر خارجه امریکا دیروز در قاهره به خبرنگاران صحبت می کرد، هواداران و مخالفان محمد مرسی در پوهنتون الازهر باهم درگیر شدند.

وزیر خارجه امریکا همه اشکال خشونت را که پس از برکنار ساختن محمد مرسی در ماه جولای گذشته در مصر به وقوع پیوست محکوم کرد ولی روز یکشنبه در باره مرسی و محاکمه او چیزی نگفت.

وزیرخارجه امریکا از اهمیت مورد تعلیق قرار دادن کمک های امریکا با مصر کاسته گفت، روابط نباید با کمک تعریف شود:
« بدون شک ما می دانستیم که فیصله به ارتباط برخی کمک که برای یک مدت زمان مورد تعلیق قرار گرفت، ما می دانستیم که در برخی جاها بدیهی است که خوب استقبال نخواهد شد. ولی این یک مجازات نیست بلکه انعکاس از یک پالیسی طبق قانون ما در امریکا می باشد. ما یک قانون داریم که از سوی کانگرس در مورد چگونگی انکشاف حوادث مشخص به ارتباط تغییر یک حکومت در یک کشور تصویب شده است. و ما به این قانون پایبند می باشیم. »

پس از اینکه حکومت مورد حمایت نظامیان در مصر در برابر هواداران محمد مرسی از خشونت کار گرفت و به اصلاحات دموکراتیک رونیاورد، واشنگتن در این اواخر برخی از کمک سالانه یک و نیم ملیارد دالر خود به مصر را مورد تعلیق قرار داد.

در عملیات سرکوب هواداران مرسی توسط نیروهای امنیتی مصر صدها نفر کشته شدند. هواداران مرسی در اعتراض علیه برکناری رییس جمهور منتخب کشور دست به تظاهرات زدند. وزیر خارجه امریکا گفت که مصر در یک مرحله دشواری قرار دارد و خواهان خاتمه بخشیدن به هرگونه اعمال خشونت در این کشور شد.

در این میان وزیر خارجه مصر نبیل فهمی گفت، اظهارات وزیر خارجه امریکا و اصلاحاتی که حکومت موقت مصر روی دست دارد نشان می دهد که قاهره و واشنگتن در صدد از سرگیری روابط عادی می باشند:

« چند روز پیش گفتم که روابط مصر و امریکا دچار یک نوع تنش می باشند. ولی به باور من صحبت امروز وزیر خارجه امریکا با من در جلسه عقب در های بسته و آنچه که اینجا در مورد حمایت امریکا از مردم مصر و تطبیق نقشه راه گفتند، به فکر من این ها همه نشانه های بسیار مثبت می باشند. ما هر دو در صدد از سرگیری روابط به شیوه مثبت هستیم. و همچنین واقعیت را که کری در مورد آغاز گفتگوی ستراتیژیک میان دو کشور به آن اشاره کرد هم یک انکشاف بسیار مثبت است. »

در نقشه راه که حکومت مورد حمایت نظامیان در مصر روی دست دارد اصلاحات در قانون اساسی و انتخابات در بهار آینده وعده داده شده است.

گزارش ها می گویند که وزیر خارجه امریکا با اعضای جامعه مدنی مصر هم یک جلسه عقب در های بسته داشت.

وزیر خارجه امریکا در مسافرت جاری خود به شرق میانه و شمال افریقا از عربستان سعودی، اسرائیل، اردن، و الجزایر نیز بازدید کند.