محاکمهء محمد مرسی به تعویق افتاد

محمد مرسی رییس جمهور سابق مصر روز دوشنبه توسط یک طیارهء هلیکوپتر به اکادمی پولیس آن کشور در شهر قاهره انتقال داده شد و قرار است وی در آن جا مورد محاکمه قرار گیرد.

اسامه الصغیر (Osama al-Soghayar) مسوول ادارهء امنیت قاهره می گوید، 14 متهم دیگر نیز به آن جا انتقال داده شده اند. یک مقام دیگر امنیتی به آژانس خبری فرانس پرس گفته است، محمد مرسی توسط یک هلیکوپتر و سایرین در جریان قیود شبگردی که از ماه اگست به اینسو نافذ شده است، توسط موتر به اکادمی پولیس در شهر قاهره انتقال یافته اند.

محمد مرسی رییس جمهور سابق مصر که توسط اردوی آن کشور از قدرت برکنار شد، از تاریخ سوم جولای سال جاری تا اکنون در یک محل مخفی نگهداشته شده بود. اینک محمد مرسی و 14 تن دیگر به اتهام قتل تظاهر کننده گان در ماه دسامبر سال 2012 محاکمه می شوند.

اما بر اساس آخرین گزارش ها بعد از آنکه متهمان شعارهای را سر دادند، قاضی موظف تدویر محاکمهء محمد مرسی را متوقف ساخته است.

طرفدران محمد مرسی که بطور خونین توسط پولیس مصر سرکوب شده اند، حکومت دست نشانده توسط اردوی آن کشور را به جعل اتهامات علیهء محمد مرسی متهم کرده، خواهان تظاهرات علیهء نظامیان مصر شده اند.

اتهامات علیهء محمد مرسی می تواند سزای مرگ یا حبس ابد را در قبال داشته باشد.

مقامات مصر می گویند، نیرو های امنیتی در حالت آماده باش قرار داشته، حدود 20 هزار پولیس توظیف شده اند و برای بر خورد با آغاز خشونت ها آماده گی دارند.

از زمانیکه محمد مرسی از قدرت برکنار شد تا اکنون، بیش از هزار تن کشته و هزارن اسلامگرای دیگر دستگیر شده اند. امید رسیدن به یک توافق بین اسلامگرایان، حکومت عبوری و پولیس خیلی ضعیف به نظر می رسد.

به محاکمهء محمد مرسی به مثابهء یک آزمون در برابر مقامات جدید مصر دیده می شود که شیوهء برخورد آن ها با انتقادات شدید گروپ های حقوق بشر مواجه است.

حسیبه حج صحراوی (Hassiba Hadj Sahraoui) از سازمان عفو بین الملل می گوید:
"محمد مرسی باید در برابر محکمه قرار گرفته، امکان محاکمه عادلانه برایش فراهم شود، به شمول اینکه بتواند شواهدی را چلنج کند که بر ضد وی ارایه شده است."
به گفتهء حسیبه حج صحراوی، اگر اینکار نشود، سوالات بیشتر در مورد انگیزه های این محاکمه به وجود خواهد آمد.

بدرعبدالتی (Badr Abdelatty) سخنگوی وزارت خارجهء مصر گفته است، محمد مرسی براساس قانون جزای آن کشور در برابر محکمه قرار خواهد گرفت.

کارشناسان به این باوراند که ماهیت سیاسی این محاکمه نتایج آن را دیکته می کند. شادی حمید کارشناس مرکز بروکنیگز در دوجه می گوید:
"این محاکمه نخستین و مهمترین محاکمهء سیاسی است. چانس اینکه عادلانه باشد صفر است."

ایتلاف اسلامی ضد کودتای مصر که از محمد مرسی پشتیبانی می کند گفته است، برخلاف حسنی مبارک رییس جمهور سابق مصر که با اتهامات مشابه مواجه است، محمد مرسی با محکمه همکاری نخواهد کرد.

در یک اعلامیه این ایتلاف گفته شده است که محمد مرسی صلاحیت این محکمه را به رسمیت نمی شناسد.

محمد توسان (Muhammad Toson) یکی از وکلای مدافع محمد مرسی از قاهره به آژانس خبری رویترز گفته است:
"تفاوت بین محکمهء محمد مرسی و حسنی مبارک درآنست که مبارک از قدرت کنار رفته بود، در حالیکه محمد مرسی از لحاظ قانونی و بر اساس قانون اساسی هنوز هم یک رهبر قانونیست. وی هنوز هم رییس جمهور است. اینست وضعیت بر اساس حکم قوانین و قانون اساسی، هر چیز دیگر به غیر از آن، قانونی و براساس قانون اساسی شمرده نمی شود."

براساس اظهارات اعضای خانواده و چند مقامی که اجازهء تماس با محمد مرسی را یافته اند، محمد مرسی مصمم و از ارادهء قوی برخورداراست.

Your browser doesn’t support HTML5

قاضی موظف جلسهء محاکمه محمد مرسی را متوقف ساخت