جان کری: تنش های اسراییل و فلسطین را می توان رفع کرد

صدراعظم اسراییل فلسطینیان را در گفتگو های تازه آغاز شده به ایجاد بحران متهم کرده و از واشنگتن خواست تا این مذاکرات را دوباره به راه اندازد.

بنیامین نتنیاهو امروز در ملاقات با جان کری وزیر خارجه امریکا در بیت المقدس گفت، نگران پیشرفت ها در مذاکرات بافلسطینیان می باشد. زیرا به گفتهء وی آنها با ادامهء تحریکات ایجاد بحران را دامن زده، از تصامیم جدی و قوی که برای ایجاد یک صلح واقعی ضرورت است، اجتناب می ورزند.

صدراعظم اسراییل گفت:
« ما چند ماه قبل در تلاشی به ایجاد موافقتنامه صلح آمیز بین اسراییل و فلسطینیان مبادرت ورزیدیم. من با فلسطینیان صلح می خواهم، اسراییل با فلسطینیان صلح می خواهد. اما سه ماه قبل تحت شرایط خاصی به این موافقه کردیم و تاکنون به آن پابندیم. ما بطور محتاطانه به شرایط موافقتنامه پابند بوده به مذاکرات صلح اقدام کردیم. »

صدراعظم اسراییل به وزیر خارجه امریکا گفت که امیدوار است، بازدید وی کمک کند تا فلسطینیان به میز مذاکره برگردند و یک صلح تاریخی برسند.

در این میان جان کری وزیر خارجه امریکا در مورد این مذاکرات گفت:
« اسراییل سزاوار امنیت بوده و شایسته زندگی صلح آمیز است. فلسطینیان سزاوار یک دولت بوده و شایسته یک زندگی صلح آمیز اند. ایم موضوع است که ما در مذاکرات روی آن کار می کنیم. »

اما فلسطینیان شب سه شنبه بعد از یک اجلاس جنجال برانگیز بین مذاکره کننده گان دو طرف در بیت المقدس، تهدید کردند که این گفتگوها را ادامه نخواهند داد. یکی از مقامات فلسطین به خبر گزاری فرانس پرس گفت که مذاکرات قطع شده اند.

جان کری وزیر خارجه امریکا با تایید تنش ها و مشکلات تاکید کرد که او به توانایی اش اطمینان دارد تا با هردو طرف اسراییل و فلسطینیان یکجا کار مشترک کند:

جان کری اضافه کرد:
« با نیت خوب و تلاش های جدی از طرف هردو جانب می توان به پیشرفت ها دست یافت. »
او به تکرار گفت: « با مصالحه حقیقی و تصامیم دشوار می توانیم پیشرفت کنیم. »

جان کری ناوقت امروز پیش از اینکه برای گفتگو با شیمون پرس رییس جمهور اسراییل و صرف شام با نتنیاهو دو باره به بیت المقدس برگردد، با محمود عباس رییس اداره فلسطینیان در بیت اللحم ملاقات می کند.