جان مک کین از جلوگیری موافقتنامه با ایران، استقبال کرد

جان مک کین سناتور ایالت اریزونا از حزب جمهوری خواه امریکا

بارک اوباما رییس جمهور امریکا دیروز در یک نشست خبری در قصر سفید گفت، مذاکره وگفتگو بهترین راه کسب اطمینان از این است که تهران سلاح اتمی نمی سازد.
وی اظهار داشت:
”اگرما به طور جدی راه دیپلوماسی را دنبال کنیم، پس نیاز نیست که تعذیرات جدید بر تحریم های که همین اکنون بر ایران تاثیر زیاد کرده، اضافه گردند.“

بارک اوباما افزود، اگرایران در اجرای تعهدات اش ناکام شود، درآن صورت تحریم ها می توانند، افزایش یایند.

ادارهء اوباما برای کسب زمان بیشتر جهت گفتگو و مذاکره روی یک موافقتنامه با ایران که امکان دارد مانع انکشاف سلاح اتمی تهران شود، فشار وارد می کند.

اما اعضای ارشد کانگرس امریکا همراه با کشور متحدش اسراییل باوردارند که موافقتنامه پیشنهاد شده، تاثیر قبل از موقع تعزیرات را کاهش می دهد و خواستار تشدید تعزیرات اضافی شده اند تا بر تهران فشار بیشتر وارد کند.

جان مک کین سناتور ایالت اریزونا از حزب جمهوری خواه امریکا در مصاحبه با تلویزون الحرا گفت، اکثریت نماینده گان کانگرس امریکا از گفتگوهای ژینو ناراض اند.
جان مک کین گفته است:
”من می گویم که اکثریت ما قبل از تصویب تعذیرات جدید، متمایل هستیم که زمان بیشتر بدهیم. ما به خاطر پیشبرد مذاکراتی که برای ایرانیان حق غنی سازی یورانیم را بدهد، شدیداً ناراضیم. ایرانی ها، به طور دوامدار فریب کاری کرده، دوستان عرب و کشور متحد ما اسراییل را کنار زده و نظریاتی شان منجر به موافتنامهء می شود، که عواقب فاجعه آوری خواهد داشت. این یک موافقتنامهء خوب نیست. من از فرانسوی ها سپاسگذارم که مانع این موافقنامه شدند.“

قراراست دور جدید مذاکرات ایران با کشورهای مقتدرجهان درهفتهء آینده برگزار شود.

شش قدرت جهان، امریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، روسیه و چین بر ایران فشار وارد می کنند تا از برنامهء اتمی اش صرف نظرکند و دربرابر آن برخی از تحریم های بین المللی براین کشور رفع خواهند شد.

اداره بین المللی نظارت از انرژی اتمی در گزارشی که دیروز به نشر رسیده گفته است که تنها چند سنترفیوژ اضافی برای غنی سازی یورانیم در تاسیسات غنی سازی نطنز ایران باقی مانده و در تاسیسات فردو دستگاه غنی سازی جدید نصب نشده است.

درگزارش همچنان آمده است، کدام اجزای بزرگ در ریکتور تحت ساختمان تولید- پلوتونیم اراک نصب نشده است.

بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسراییل می گوید، گزارش این اداره او را قانع نمی سازد.