خشونت علیه زنان در هرات کاهش یافته است

ریاست امور زنان ولایت هرات در روز جهانی محو خشونت علیه زنان در ولایت هرات تاکید می کند که خشونت علیه زنان در سال جاری نسبت به سال های گذشته کاهش قابل ملاحظه یافته است.

آنان می گویند، کمپاین شانزده روزه را به خاطر آگاهی بیشتر مردم از حقوق زنان در سطح شهر و شماری از ولسوالی ها راه اندازی کرده اند، اما فعالان جامعه مدنی می گویند این نوع کمپاین ها زمانی مفید می باشند که تمرکز آن بیشتر به ولسوالی ها باشد.

مراسم بزرگذاشت از روز جهانی محو خشونت علیه زنان در ولایت هرات بر خلاف سال های گذشته بدون موجودیت مقامات محلی در این ولایت راه اندازی شد.

در سالون حقوق بشر جایی که ریاست امور زنان میزبان این مراسم بود، زنان اشتراک کننده چوکی های خالی را که برای مقامات محلی در نظر گرفته شده بود، پر کرده بودند.

مسوولان ریاست امور زنان در ولایت هرات در غرب افغانستان ابراز خوشبینی می کنند که خشونت علیه زنان در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

سمیه طاهری سرپرست ریاست امور زنان گفت، اوضاع بد امنی در بعضی از ولسوالی ها سبب شده است که آنان نتوانند کمپاین های آگاهی دهی شان را به خاطرحقوق زنان انجام داده و این امر سبب شده است که خشونت ها علیه زنان در آن مناطق همچنان ادامه داشته باشد.

سمیه رامش مسوول نهاد فرهنگی اجتماعی نوایدیشان و یکی از حامیان حقوق زن در این ولایت تاکید می کند که در حال حاضر زنان در سطح شهر و ولسوالی ها با خشونت های گوناگون مواجه اند.

او نمی پذیرد که آمار خشونت علیه زنان کاهش یافته باشد بکله تاکید دارد که در حال حاضر شیوه های خشونت علیه زنان در افغانستان تغییر کرده است.

با آن که ارقام ارایه شده از سوی ریاست امور زنان خوشبینی ها را نسبت به کاهش خشونت علیه زنان در ولایت هرات نشان می دهد، اما سید عبدالقادر رحیمی رییس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر می گوید، محدودیت ساحات کاری آنان به خاطر موجودیت ناامنی در بعضی از ولسوالی ها نشان می دهد که خشونت علیه زنان افزایش یافته باشد.

با این همه، ولایت هرات در سال های اخیر شاهد بد ترین خشونت ها علیه زنان بوده است.

در دو سال گذشته سه تن از زنان در ولایت هرات به دلایل نامعلوم از سوی شوهران شان در شهر و دو ولسوالی ادرسکن و اوبه سر بریده شدند و عاملان آن از نزد پولیس فرار و تا حال گرفتار نشده اند.

موجودیت خودسوزی یکی دیگر از پدیده های است که زنان در ولایت هرات به خاطر آنچه افزایش خشونت علیه خود می دانند، دست به این اقدام می زنند.

گرچه تاحال مشخص نشده است که چرا زنان در این ولایت با خودسوزی به خشونت های زنده گی شان پایان می دهند، اما چند روز قبل داکتران موظف در بخش سوختگی شفاخانه هرات تاکید داشته اند که بررسی های آنان نشان داده است که این پدیده به اساس مهاجرت شماری از خانواده های افغان به ایران، وارد هرات شده است.

شاه پور صابر، هرات