وزرای خارجهء اتحادیهء اروپا در بارهء رفع برخی تعزیرات گفتگو می کنند

وزیر خارجهء فرانسه در گفتگوی با رادیو اروپا 1 گفته است وزیران خارجهء کشور های عضو اتحادیهء ارو پا در ظرف چند هفته باهم ملاقات کرده و در بارهء رفع برخی از تعزیرات گفتگو می کنند.
به باور لاوران فابیوس ممکن است این تصمیم در ماه دسمبر عملی شود.
"این دیدار برای چند هفته بعد برنامه ریزی شده است. ما جلسهء شورای وزیران خارجه را برگزار خواهیم کرد و پیشنهاد کاهش تعزیرات توسط رییس پالیسیهای خارجی (خانم) اشتنُ و البته که با حمایت ما ارائه خواهد شد. اما کاهش تعزیرات محدود و هدفمند بوده و ما می توانیم این تعزیرات را دوباره افزایش دهیم."

درین حال مایکل مَن سخنگوی کاترین اشتون امروز در بروکسل گفت، ممکن است از شدت تعزیرات در ماه دسمبر ویاهم در جنوری کاسته شود.
"البته که این کار زمانی که آماده گی ها به پایان رسید عملی می شود. مهم است تا هردو طرف این موافقتنامه را عملی کنند. بنآ ما از نگاه زمانی با این موضوع را با ایران هماهنگ میسازیم. حالا نمی توانم بگویم که دقیقآ چه زمانی تصمیم نهایی درین خصوص گرفته خواهد شد. ممکن است در ماه دسمبر و یاهم در ماه جنوری. ارتباط به این می گیرد که اقدامات قانونی چه مدتی را در برخواهند گرفت. "

رهبران شش کشور جهان و مقام های ایران دیروز در ژنو به توافق موقتی دست یافتند که به اساس آن ایران در بدل کاهش برخی از تحریم های بین المللی، قسمتی از برنامه های هسته یی خود را به حالت تعلیق درمی آورد.

به اساس این موافقتنامه، ایران در مدت شش ماه یورانیم را از 5 درصد بیشتر غنی نمی سازد.

ایران همچنان سنت رفیوج های جدید را نصب نخواهد کرد و ریکتور آب سنگین اُراک را نیز فعال نخواهد ساخت. این ریکتور می تواند پلوتونیم تولید کند.