دور دوم مذاکرات صلح سوریه در ماه جنوری 2014 در ژنیو برگزار می شود

منشی عمومی سازمان ملل متحد می گوید: دور دوم مذاکرات صلح سوریه در ماه جنوری سال 2014 در ژنیو برگزار می شود.

منشی عمومی سازمان ملل متحد، تاریخ برگزاری دور دوم مذاکرات صلح سوریه را، بیست و دوم جنوری اعلان کرد.

بانکی مون به روز دوشنبه در سخنرانی اش در سازمان ملل متحد گفت: این نشست که در شهر ژنیو سویس برگزار می شود، یک فرصت دیپلوماتیک برای پایان جنگ داخلی سوریه است:

« بالاخره و برای نخستین بار حکومت سوریه و مخالفین با هم دور یک میز مذاکره، به جای میدان نبرد دیدار می کنند.»

منشی عمومی سازمان ملل افزود که هدف این نشست گفتگو روی ایجاد حکومت انتقالی خواهد بود، اما وی نگفت که کی ها در این نشست شرکت می کنند.

روسیه می خواهد تا ایران هم در مذاکرات سوریه شامل باشد اما ایالات متحده، مخالفین رژیم سوریه و برخی کشور های غربی با این کار مخالف اند.

ایتلاف ملی سوریه که مخالف حکومت است، گفته که تنها به شرطی در نشست ماه جنوری شرکت می کند که رییس جمهور بشار الاسد از قدرت استعفا بدهد، چیزی که حکومت سوریه آن را نمی پذیرد.

در ژنیو لخضر ابراهیمی نماینده اتحادیه عرب و سازمان ملل متحد در امور سوریه به روز دوشنبه گفت: در حال حاضر او و سایر مقامات روی فهرست شرکت کننده های این کنفرانس که به نام ژنیو 2 مسمی شده، مشترکاً کار می کنند.

« ما با هر دو جانب یعنی حکومت سوریه و مخالفین در تماس استیم. ما از آنها می خواهیم تا نام های هیات های شان را به زودی و به امیدواری، پیش از پایان امسال تعیین کنند.»

لخضر ابراهیمی همچنان گفت که دیدار نماینده گان ایالات متحده و روسیه با سازمان ملل متحد در بیستم دسمبر صورت می گیرد و در آن فهرست شرکت کننده های نشست ژنیو نهایی خواهد شد.

سوریه بیش از دو نیم سال شاهد جنگ های داخلی بوده که در نتیجه آن بیش از یک صد هزار تن کشته و میلیون ها تن دیگر مجبور به ترک خانه های شان شده و به سایر کشور ها پناه برده اند.