جنرال دنفورد: تاخیر در امضای موافقتنامه، کمکها را با خطر مواجه می سازد

جنرال جوزف دنفورد قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان

جنرال جوزف دنفورد قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در صحبت با روزنامهء والستریت ژورنال گفته است، تاخیر رییس جمهور کرزی در امضای موافقتنامهء امنیتی و دفاعی با ایالات متحدهء امریکا اعتماد به آیندهء افغانستان را خدشه دار ساخته، حمایت بین المللی را از این کشور با آزمون مواجه ساخته است.

جنرال جوزف دنفورد هوشدارداده است که ناکامی رییس جمهور کرزی در امضای فوری موافقتنامهء همکاری های امنیتی و دفاعی با امریکا، می تواند اقتصاد افغانستان را ضعیف ساخته، همسایگانش را جسور و به فرو ریختن نیروهای امنیتی افغانستان بی انجامد.

جنرال جوزف دنفورد در صحبت با روزنامهء والستریت ژورنال گفته است، عدم اطمینان و عدم اعتماد به اوضاع بعد از سال 2014 میلادی، بطور عینی بالای مردم تاثیر ناگوار دارد که در ترک وطن نمودن جوانان، تنزیل قیم املاک و نرخ افغانی احساس می توان کرد.

به نوشتهء والستریت ژورنال، عدم امضای یک موافقتنامهء امنیتی با عراق به خروج کامل نیروهای امریکایی از آن کشور منجر شد. اما عراق می توانست بالای ثروت نفت اش اتکا کرده، نیرو های امنیتی اش تمویل کند.
اما افغانستان کاملاً به تعهدات بین المللی کنفرانس ناتو در شیکاگو وابسته است.
کنفرانس ناتو در شیکاگو تعهد کرد که برای تمویل نیرو های امنیتی 352 هزار نفری افغانستان 4.1 ملیارد دالر مساعدت می کند، در حالیکه حکومت افغانستان صرف 500 ملیون مصارف نیرو های پولیس و اردوی ملی آن کشور را تمویل خواهد کرد.

جنرال جوزف دنفورد گفته است:
"در حال حاضر من نمی بینم که بدون تعهدات اتخاذ شده در شیکاگو، افغانستان بتواند نیروهای امنیتی اش را خود حفظ و تمویل کند."

قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته است:
"همهء ما باید به پارلمان های خود، درامریکا باید به کانگرس مراجعه کرده، تقاضای منابع مالی را برای ماموریت در افغانستان کنیم."

به گفته جنرال جوزف دنفورد، باید دقیقاً توضیح داده شود که این منابع برای کدام برنامه های مشخص لازم است و خیلی مهم است تا برای حصول منابع، اطمینان در مورد شرایط بعد از سال 2014 وجود داشته باشد.

جنرال جوزف دنفورد می گوید، عدم اطمینان در مورد شرایط بعد از سال 2014 میلادی بر همهء بازیگران منطقوی در اطراف افغانستان نیز تاثیر کرده است. اگر محاسبهء آنها آماده گی برای حفظ منافع شدن در یک افغانستان بی ثبات بعد از سال 2014 میلادی بوده باشد، به تصور من اگر ببینند که دورنمایی افغانستان با ثبات و مصوون است، این محاسبه تغییر خواهد کرد.

Your browser doesn’t support HTML5

جنرال دنفورد می گوید، تاخیر در امضای موافقتنامه، کمک ها را به افغانستان با خطر مواجه می سازد