ایران با توافقنامه امنیتی بین امریکا و افغانستان مخالفت اش را اعلان کرد

وزارت خارجه ایران می گوید، توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن، برای افغانستان موثر نیست.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجهء ایران امروز در تهران به خبرنگاران گفت:
"امضای این سند روی وضعیت منطقه تاثیر منفی می گذارد."

او افزود، جمهوری اسلامی ایران فکر نمی کند که امضا و تصویب توافقنامه امنیتی، در دراز مدت برای افغانستان موثر باشد.

در کابل شکریه بارکزی عضو ولسی جرگه افغانستان به این باور است که افغان ها نباید بخاطر نگرانی همسایه های خود، منافع خود را قربانی کنند:
"برای افغان ها نیاز است بدانند که منافع ملی شان در چیست. باید این موضوع نخست در نظر گرفته شود. آیا کشور های همسایه ما، نگرانی های رسمی افغانستان را در خصوص عملی کردن سیاست های شان در نظر گرفته اند یا نه؟ از سوی دیگر چرا طوری فکر شود که ایران یگانه همسایه افغانستان است. ترکیه همسایه ایران بوده و آیا در آنجا پایگاه های نظامی وجود ندارد؟ و همچنان در امارات متحده عربی، قطر و عمان؟ پس من امیدوارم که مردم ما بیشتر خود را آگاه سازند و از این موضوع دست بردارند که کدام همسایه ما قهر می شود."

برای امضای توافقنامه امنیتی، رئیس جمهور کرزی شرط های را مطرح کرده و گفته است که این سند پس از انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی امضا شود.

اما ایالات متحده تاکید دارد که هر دو جانب این سند را تا اخیر ماه دسمبر امضا کنند تا امریکا بتواند برنامه عساکری را که پس از سال 2014 در افغانستان باقی می مانند، تنظیم کند.

واشنگتن هشدار داده که اگر تا اخیر امسال توافقنامه امنیتی با کابل امضا نشود، تمامی نیرو هایش را تا اخیر سال 2014 از افغانستان بیرون می کند و همچنان کمک های چهار میلیارد دالری سالانه اش به نیرو های افغان را که قبلاً تعهد کرده بود، قطع خواهد کرد.

این اظهارات در حالی صورت می گیرند که ناتو در اجلاس دو روزه اش در بروکسیل در مورد افغانستان و توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن بحث می کند.

این اجلاس امروز آغاز می شود و وزرای خارجه کشور های عضو ناتو فردا در کل روی افغانستان با هم گفتگو می کنند.

ناتو پیش از این گفته بود: اگر توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن امضا شود، حاضر است با افغانستان پیمان درازمدت ستراتیژیک امضا کند. براساس این پیمان، ناتو در افغانستان چهار پایگاه نظامی می سازد.

پیش از این متحدین امریکا در پیمان ناتو روی همکاری های شان پس از سال 2014 میلادی در افغانستان تعهد کرده بودند.

ناتو در نظر دارد تا برنامه حمایت، آموزش و مشوره دهی به نیرو های افغان را از سال 2015 میلادی آغاز کند.

براساس پلان ناتو، شماری از مربی ها و مشاورین نظامی در افغانستان باقی خواهند ماند اما در مورد حضور آنها پس از دو یا سه ماه توافق خواهد شد.

در نهایت ناتو گفته که هر گونه موافقت اش، به امضای توافقنامه امنیتی میان امریکا و افغانستان ارتباط دارد.

منشی عمومی ناتو دیروز گفته بود، اگر این سند امضا نشود، ماموریت آنها در افغانستان به پایان خواهد رسید.