آیا دستاوردهای ساینس و تکنولوژی 2012 را به خاطر دارید؟

اینک به پایان سال 2013 میلادی چیزی باقی نمانده است، اما قبل از آنکه در برنامه های آیندهء " تازه های سیانس و تکنولوژی" مروری بر دستاورد های این سال داشته باشیم، چه بهتر که در این برنامه یکبار دیگر به خاطر بیاوریم که سال 2012 میلادی چی دستاوردهای در عرصهء سیانس وتکنولوژی داشت؟

با وصف آنکه دستاوردهای سال 2012 میلادی در عرصه ها و مناطق متمایز و متفاوت از هم صورت گرفته اند، اما همهء آن ها با هم یک نکتهء مشترک دارند که همانا عنصر غیر مترقبه بودن و الهام بخش بودن آن ها هم برای محققین و هم برای مردم عام در جهان بوده است.

بعد از حدود بیش از هشت ماه سفر، سفینهء ادارهء ملی فضایی امریکا (ناسا) کوریوسیتی روور(Curiosity rover) که دو هزار پوند وزن دارد و با انرژی پلوتونیوم کار می کند، روی سطح کرهء مریخ نشست. کوریوسیتی روور(Curiosity rover) مغلق ترین سفینهء فضایی مجهز با پیشرفته ترین وسایل تحقیقاتیست که به کرهء مریخ نشست کرده است.
ربکا ویلیامز (Rebecca Williams) یک عضو تیم تحقیقاتی کوریوسیتی روور با اعلان این دستاورد تاریخی گفت:
« ریگ های را که شما درمریخ می بینید، شکل مدور داشته، خیلی بزرگتر از آن هستند که باد بتواند آن ها را حرکت دهد. تیم علمی ما متفقاً به این عقیده اند که این ریگ ها توسط جریان قوی آب انتقال داده شده است.»

در ماه جولای سال 2012 میلادی در مرکز تحقیقاتی (CERN) که به ارزش 10 ملیارد دالر توسط اتحادیهء اروپا در سویس برای شکستاندن اتوم ها ساخته شده است، اعلان شد که آن ها به انساج تشکیل کاینات دست یافته اند که تایید آن اساسات علم فزیک را دگرگون خواهد ساخت.

در سال 2012 محققان لابراتوار ملی (Brookhaven) ایالات متحدهء امریکا موفق شدند به بلند ترین درجهء حرارت تولید شده توسط انسان دست یابند. آن ها موفق به بلند بردن حرارت به 4 تریلیون درجهء سانتیگراد شدند که 250 هزار مرتبه گرم تر از درجهء حرارت هستهء آفتاب می باشد.

در سال 2012 میلادی دانشمندان موفق به کشف کوچکترین موجود فقره یی یا استخوان دار جهان شدند که یک بقهء کوچک 7.7 میلی متری در قلب جنگل های بارانی در نیوگینی (New Guinea) است.

در همین سال جیمز کامرون کارگردان کانادایی که فلم تیتانیک را ساخته است، با استفاده از یک تحت البحری مخصوص به عمیق ترین نقطهء ابحار جهان، ماریاناترنچ (Mariana Trench) در اقیانوس پاسفیک (آرام) به عمق 11 هزار متری رفته، از آنجا فلمبرداری کرد.

در سال 2012 میلادی پراشوتیست مشهور استرالیایی (daredevil Felix Baumgartner) از حاشیهء فضا خودش را به زمین پرتاب کرد. سقوطش بسوی زمین چهار دقیقه و 20 ثانیه ادامه یافت و از او یگانه انسانی ساخت که بدون استفاده از وسایل تخنیکی به سرعت صوت دست یافته است.

پرواز سفینهء فضایی شخصی (SpaceX Dragon) به استیشن فضایی بین المللی و ادامهء پرواز هایش، پیروزی دانشمندان بریتانیایی در امر مطالعه و معالجهء انساج سرطانی، موفقیت دانشمندان امریکایی در تعویض ارگان های بدن انسان و ساختن جگر مصنوعی، چاپ تصاویر سه بعدی و ده ها دستاورد بزرگ علمی دیگر همیشه با سال 2012 میلادی پیوند نا گسستنی خواهند داشت.

Your browser doesn’t support HTML5

آیا دستاوردهای 2012 را در عرصهء ساینس به خاطر دارید؟