امریکا انتقال وسایل و تجهیزات نظامی را به عراق سرعت می بخشد

در یک نمایش نگرانی ایالات متحده در مورد خشونت های جاری در عراق که دوسال بعد از خروج نیروهای امریکایی این کشور شرق میانه را به کام خود فرو برده است، جوبایدن معاون رییس جمهور امریکا روز دوشنبه با نوری المالکی صدراعظم و منتقدان وی در پارلمان عراق تلیفونی صحبت کرد.

در حالیکه نوری المالکی از باشنده گان شهر فلوجه خواسته است تا جنگجویان شبکهء القاعده را اخراج کنند و یا منتظرعواقب آن باشند، جوبایدن از جنگ عراق در برابر شاخه های محلی شبکهء القاعده، ابراز حمایت کرده، گفته است:
"صدراعظم المالکی در مورد اهمیت کار نزدیک با رهبران سنی و تعهداتش در زمینهء تجرد تندروان اطمینان داده است."

در حالیکه ایالات متحدهء امریکا در مورد ماهیت خشونت های فرقوی در حال افزایش در عراق ابراز نگرانی کرده است، جوبایدن معاون رییس جمهور امریکا با اسامه نوجیفی (Osama al-Nujaifi) رییس پارلمان عراق که یک رهبر سنی و منتقد حکومت المالکی به شمار می رود، نیز صحبت کرده است.

این در حالیست که ایالات متحدهء امریکا گفته است که به خاطر کمک به حکومت عراق در امر مبارزه با شورشیان مرتبط با شبکهء القاعده، انتقالات وسایل و تجهیزات نظامی را به آن کشور سرعت می بخشد.

جی کارنی (Jay Carney) سخنگوی قصر سفید گفته است، در یک تلاش برای تعقیب و کشف شورشیان، واشنگتن در هفته های آینده 10 طیارهء بی پیلوت و تا اخیر سال میلادی 48 طیاره بی پیلوت را برای عراق فراهم خواهد کرد.

اما جی کارنی با تاکید بر این نکته که عراق خودش باید این منازعه و بحران را حل کند، می گوید:
"این چیزیست که عراقی ها باید رهبری آن را بدست گرفته، باید آن را حل کنند. اما به این معنی نیست که ما نمی توانیم آنها را کمک کنیم که تا حال کرده ایم. طوریکه در شهر رمادی موفقیت های مشاهده می شود، ما با عراقی ها بطور نزدیک کار می کنیم، تا شورشیان مرتبط با شبکهء القاعده را تجرید کنیم. طوریکه می دانیم نیروهای قومی و پولیس همراه با اردوی عراق شورشیان را در بخش های از شهر تجرید کرده اند. در حال حاضر وضعیت شکننده بوده، وقت است که در مورد نتیجه گیری شود."

به نوشته آژانس خبری اسوشیتدپرس، خشونت های اخیر در ولایت انبار در غرب بغداد به تاریخ 30 دسامبر بعد از آن آغاز شد که یک کمپ سنی های تظاهر کننده بر ضد المالکی در رمادی توسط نیرو های حکومتی تخریب شد.

حکومت عراق گفته بود که از این کمپ به مثابهء پایگاه شورشیان مرتبط با شبکهء القاعده استفاده می شود.

اقلیت سنی ها از سال ها به اینسو حکومت به رهبری شیعه های عراق را متهم به تلاش ها تجرید ساختن جامعه سند ها در عراق می کند.