نهاد های حقوق بشر از وضعیت جنگ در دو شهر عراق ابراز نگرانی کردند

سازمان ملل متحد و شماری از موسسات حقوق بشر امروز هشدار دادند که جنگ فعلی در شهر های رمادی و فلوجه وضعیت بشری را بحرانی ساخته است.

در حال حاضر محاصره بخش های شهر های فلوجه و رمادی در ولایت انبار عراق، ادامه دارد.

جنگ در این دو شهر، هشدار جدی سازمان ملل متحد و موسسات بشری را به همراه داشته است. این نهاد ها می گویند که نمی توانند نیازمندی های فوری را به بسیاری مناطق ولایت انبار برسانند.

در حال حاضر مناطقی از رمادی در کنترول شورشیان وابسته به شبکه القاعده قرار دارد و جنگ هم برای بازپس گیری این مناطق برای چندین روز پیهم جریان داشته است.

وضعیت بحرانی ولایت انبار، جو بایدن معاون رییس جمهور امریکا را واداشته تا در جریان یک هفته دو بار با نوری المالکی صدراعظم عراق صحبت تیلفونی کند.

جی کارنی سخنگوی قصر سفید به خبرنگاران در واشنگتن گفت: بایدن به مالکی اطمینان داده که امریکا از عراق برای مبارزه با تروریزم بین المللی حمایت خواهد کرد:

« در جریان صحبت تیلفونی، معاون رییس جمهور امریکا، صدراعظم عراق را تشویق کرد تا به گسترش روابطش با رهبران قبایل ادامه بدهد. معاون رییس جمهور از تصمیم شورای وزیران عراق که امتیاز های بیشتر به بازمانده های کسانی که در نتیجه جنگ با گروه دولت کشور اسلامی عراق و شام کشته و یا زخمی شده اند، استقبال کرد.

وی همچنان از این تصمیم صدراعظم عراق که انتخابات آنکشور براساس جدول زمانی برگزار می شود و هم از تعهد صدراعظم که اطمینان داده کمک های بشری به مردم نیازمند منتقل خواهد شد، ستایش کرد. معاون رییس جمهور تاکید نمود که امریکا از جنگ عراق علیه تروریزم بین المللی، حمایت و همکاری خواهد کرد. »


بر اساس گزارش ها، تانک ها هنوز هم در شهر فلوجه مستقر اند تا بخش های این شهر عمدتاً سنی نشین را که در کنترول شورشیان قرار دارد، دوباره تصرف کنند.

پیش از این صدراعظم عراق به جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام هشدار داده بود که فلوجه را ترک کنند، در غیر آن با حملات روبرو خواهند شد:

« من از مردم فلوجه و رهبران قومی می خواهم تا متحد باشند و حضور افراد شر انداز را رد کنند زیرا فلوجه چندین بار در گذشته شاهد جنگ و ویرانی بوده است. ما نمی خواهیم که این شهر دیگر رنج ببرد. ما تا زمانی به فشار متوسل نمی شویم که رهبران قومی آماده باشند تا با القاعده بجنگند و آنها را برانند. »

از سوی دیگر وضعیت شهر رمادی مرکز ولایت انبار نسبتاً آرام خوانده شده است. بخش عراقی رادیو آزادی گزارش میدهد که روز چهارشنبه برخی دکان ها و مکاتب در این شهر باز بودند.

فلوجه هم به روز چهارشنبه در مقایسه با روز های گذشته اندکی آرامتر بود. ترافیک شهر عادی تر به نظر می رسید و شماری از کسانی که در جاده ها اشتغال دارند، به کار های خود باز گشتند.

در این میان صلیب سرخ عراق گزارش داده که بیش از سیزده هزار خانواده در چند روز گذشته، پس از جنگ های شدید شهر فلوجه را ترک کرده اند.

گفته می شود که خشونت های فرقه یی عراق پس از سرنگونی رژیم صدام حسین در سال 2003 افزایش یافته است.

اقلیت سنی های عراق، شیعیان را متهم می کند که تلاش دارد اجتماع سنی ها را از حاشیه براند اما اداره تحت رهبری شیعه های عراق، این ادعا را همواره رد کرده است.