ابراهیمی: به زنان و اطفال اجازه داده می شود تا شهر حمص را ترک کنند

یک نمایندهء بین المللی از اندکی پیشرفت در گفتگو های صلح میان رژیم سوریه و مخالفین خبر داد.

لخضر ابراهیمی نماینده خاص ملل متحد و اتحادیه عرب روز یکشنبه گفت، طرفین درگیر جنگ سوریه موافقه نمودند که به زنان و اطفال اجازه می دهند تا از شهر حمص که زیر تصرف مخالفان و در محاصره نیرو های دولتی قرار دارد، خارج شوند.

این اولین نتیجهء واقعی مذاکراتیست که روز شنبه میان طرفین آغاز شد.

لخضر ابراهیمی دیروز گفت:
«امیدواریم که زنان و اطفال فردا بتوانند شهر حمص را ترک گویند و من آرزومندم که دیگر غیر نظامیان بتوانند بعداً آنجا را ترک گویند.»

فیصل مقداد وزیر خارجه رژیم سوریه متعهد شد که حکومت آماده است تا به زنان و اطفال اجازه دهد که شهر حمص را ترک گویند در صورتیکه شورشیان به آنها راه دهند. او افزود که حکومت آمادگی دارد که برای غیر نظامیان سرپناه و ادویه تهیه کند.

لخضر ابراهیمی در اجتماع خبری خود اعتراف کرد که گفتگو ها پیشرفت سریع نداشت ولی گفت که طرفین به اساس احترام متقابل با هم مذاکره می کنند. اما او کدام ضرب الاجل برای این گفتگو ها مشخص نساخت:

« چیزیکه من می گویم این است که محتاط باشیم. پیش از قدم زدن نباید دوید. ما اکنون صرف قدم زدن را می آموزیم. ضرب الاجل؟ سخن گفتن در بارهء یک ضرب الاجل اکنون خیلی قبل از وقت است. ضرب الاجل زمانی کنونی ما فردا است.»

مذاکرات روز یکشنبه طرفین درگیر جنگ سوریه منجر به کدام توافق در بارهء زندانیان نشد. آنها همدیگر را به داشتن هزاران اسیر جنگی متهم می سازند.

ابراهیمی گفت که طرفین امکان دارد امروز در بارهء مسایل اساسی و دشوار تر سیاسی گفتگو کنند.

حکومت سوریه درخواست مخالفین مبنی بر کنار رفتن رییس جمهور بشارالاسد از قدرت را رد می کند.

رژیم سوریه می گوید، گرو های سنی مذهب دهشت افگن که از خارج تمویل می شوند میان مخالفان رخنه کرده اند.

ولی مخالفین اصرار می ورزند که تاسیس یک حکومت انتقالی که بشارالاسد در آن نباشد یگانه راه حل نزاع است.

کنفرانس صلح در سوریه با اشتراک نماینده گان چهل کشور و سازمان بین المللی روز چهارشنبه گذشته در سویس آغاز شد.

شورای ملی سوریه که از مخالفان رژیم این کشور نمایندگی می کند مورد حمایت امریکا، عربستان سعودی، ترکیه و دیگر کشور ها می باشد.

در مقابل رژیم سوریه بر روسیه، حامی دیرینهء خود اتکا دارد. ایران هم که از حامیان سرسخت رژیم سوریه می باشد در آغاز به این کنفرانس دعوت شده بود ولی چون تهران از اعلامیهء سال 2012 که خواهان تشکیل یک حکومت انتقالی در سوریه است علناً حمایت نکرد، ملل متحد این دعوت خود را لغو نمود.

حدود 130 هزار نفر در جنگ سه سالهء سوریه کشته و میلیون ها نفر دیگر مجبور به ترک منازل شان شده اند.