پنجاهمین اجلاس امنیتی شهر مونشن آلمان

بانکی مون، جان کری، سرگی لاوروف، اخضر ابراهیمی و وزیر دفاع امریکا در کنفرانس مونشن اشتراک دارند

جنگ داخلی در سوریه و تخنیک های جمع آوری معلومات استخباراتی، موضوعات مورد بحث در پنجاهمین اجلاس امنیتی شهر مونشن آلمان می باشد که فردا آغاز می شود. در این جلسه، مقامات ارشد امور خارجی و دفاعی کشورهای جهان گرد هم میایند.

قراراست در این کنفرانس سه روزه همچنان، آینده افغانستان بعد از خروج نیروهای بین المللی، توافق هستوی ایران با قدرت های جهان و موضوع صلح اسراییل و فلسطین نیز مورد بحث قرارگیرند.

در جمله هفتاد رهبر جهان و مقامات ارشد که در این کانفرانس شرکت دارند، بانکی مون سرمنشی ملل متحد، جان کری و سرگی لاوروف وزرای خارجه امریکا و روسیه، اخضر ابراهیمی نماینده ملل متحد و اتحادیه عرب برای سوریه و چک هیگل وزیر دفاع امریکا نیز شامل اند.

این کانفرانس در حالی دایر می شود که اولین دیدار مستقیم میان نماینده گان حکومت و مخالفین سوریه در ژینو ادامه دارد و یازده ماه به خروج نیروهای جنگی ناتو از افغانستان باقی مانده است.

در مذاکرات صلح سوریه در ژینو، نشانه از رسیدن به یک توافق جهت ختم خشونتها دیده نمی شود، خشونت هایی که می تواند کشورهای همسایه سوریه را هم متضرر سازد. در افغانستان نگرانی های وجود دارند که حکومت شاید بعد از خروج نیروها از آنکشور، در جنگ علیه طالبان ناکام شود.

در کانفرانس مونشن روی نظریات جدید برای حل صلح آمیز معضلات، دیالوگ و همکاری برای حل چالش های امنیتی جاری و آینده صحبت می شود.

فعالان صلح پلان دارند اعتراضات را به روز شنبه علیه این کانفرانس به راه اندازند ولی برای جلوگیری از اخلال آنها، بیش از سه هزار پولیس موظف شده اند.

قرار است بحث های در مورد جمع آوری معلومات نیز صورت گیرد، فعالیت که اخیرا جنجال های را بین امریکا و آلمان بعد از آن ایجاد کرد که گفته شد مکالمات تیلفونی انگیلا مرکل صدراعظم آلمان نیز تحت نظارت قرار داشته است.

خانم مرکل که قرار است فردا در برلین با جان کری ملاقات کند دیروز گفت، برنامه جاسوسی امریکا برای جمع آوری معلومات در داخل امریکا و در خارج، بی اعتمادی را میان متحدین ایجاد نموده و به جای آنکه مثمر تمام شود، ضرر رسانده است.

مرکل گفت آلمان و امریکا در مساله جمع آوری معلومات استخباراتی نظرهای متضاد دارند ولی با آنهم وی اعتراف کرد که امریکا بهترین شریک آلمان است.

قرار است مایکل هیدین رییس اسبق سی آی ای و اداره امنیت ملی امریکا و آگست هننینگ رییس اسبق اداره استخبارات آلمان در مورد فعالیت های استخباراتی الکترونیکی صحبت کنند.

کانفرانس امنیتی مونشن که از سوی یک اداره خصوصی دایر می شود، رهبران دفاعی، استخباراتی، مالی و امور محیط زیستی جهان را گردهم می آورد.

در لست آنهایی که از ایشان برای شرکت در این کانفرانس دعوت شده است، اندرس فارگ رسموسن سرمنشی ناتو، هرمن وون رمپوی رییس پارلمان اتحادیه اروپا، جواد ظریف وزیر خارجه ایران و موشی یالون وزیر دفاع اسراییل نیز شامل اند.

وزرای داخله، دفاع، و خارجه آلمان هم در این کنفرانس امنیتی شرکت خواهند کرد.